BSc i anvendt matematikk
University of Southern Denmark
Nøkkelinformasjon
Velg plassering
Campus plassering
Odense, Danmark
Språk
Be om info
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
01 Sep 2024
* gratis for studenter fra de nordiske landene eller fra EU/EØS -landene og Sveits; 4545 EUR per semester for studenter med ikke-EU/EØS-statsborgerskap eller ikke-sveitsisk statsborgerskap
Introduksjon
Anvendt matematikk er et tverrfaglig program som fokuserer på å løse konkrete problemer ved hjelp av avanserte matematiske verktøy.
Bachelorprogrammet i anvendt matematikk på SDU tilbys bare på dansk.
I programmet Applied matematikk lærer du å modellere og løse problemer fra den praktiske verden ved hjelp av avanserte matematiske metoder. Bortsett fra de grunnleggende matematiske prinsippene, vil det anvendte matematikkprogrammet gjøre deg kjent med matematisk modellering, dvs. formulere komplekse problemer i applikasjoner som matematiske problemer, for å analysere dem og utføre beregninger digitalt.
Våre kompetanseområder
Vil du være en problemløser? Vil du lære å bruke avanserte matematiske verktøy og datamaskiner til å modellere, analysere og løse komplekse problemer i virksomhet eller forskning? Studer deretter Applied matematikk i Odense.
Anvendt matematikk er en bred fagarena, som kombinerer matematikk, statistikk og informatikk. Imidlertid er det plass til valgfag, slik at du kan spesialisere deg i et valgfelt.
Jobbe med matematikk
Anvendt matematikk er ikke en bestemt type matematikk, men en måte å jobbe med matematikk. Det er umulig å si om et matematisk emne brukes eller ikke. De fleste av matematikkene som regnes som "ren" matematikk ble utviklet for å løse praktiske problemer.
Et spesifikt eksempel på den motsatte saken, som fortsatt har et stort praktisk potensial, er den franske advokaten og embetsmannen Pierre de Fermat, som jobbet med matematikk utelukkende for å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet. Etter mer enn 350 år ble det nylig bevist at hans berømte ligning: xn+yn = zn, hvor x, y, z og n er positive, naturlige tall, ikke har noen løsning med n = 2 (fordi n = 2 gjør 3 , 4 og 5 en av et uendelig antall løsninger).
Fermat hadde ingen ambisjoner om at arbeidet med tallteori skulle bli praktisk utnyttet. Ikke desto mindre er arbeidet hans grunnleggende i kodeteorien (kryptologi) som brukes hver gang vi foretar transaksjoner og gjør bank på nettet.
Kort sagt kan du si at en anvendt matematiker ofte er motivert av et problem utenfor matematikkområdet.
Galleri
Læreplan
Våre undervisningsprinsipper
Vi tror at kvaliteten på undervisningen vår er avgjørende for å utdanne neste generasjon innovative tenkere.
Våre undervisningsprinsipper er basert på vår respekt for elevene, på å anerkjenne deres talent og deres ønske om å lære og trives.
Diskuterer over forelesning
Professorene våre setter stor pris på at studenter stiller spørsmål, deler tanker og utvikler sine egne ideer.
Vi oppfordrer elevene til å ta en aktiv rolle i timene, da vi tror at det utdyper deres forståelse og deres evne til å anvende lærte prinsipper.
Undervisningspartnere med åpne dører
Våre professorer forstår seg selv som dine undervisningspartnere. De er interessert i din forståelse av stoffet og din faglige og personlige utvikling under studiene.
Hvis du har spørsmål, problemer eller nye ideer, er du hjertelig velkommen til å bare stikke innom professoren din og snakke med ham eller henne. Siden vi har en åpen dør-policy, er det ikke behov for en sekretær eller formaliteter.
Vi ser talent, ikke hierarkier
I Danmark er alle på fornavn med alle bortsett fra kongefamilien. Dette skaper tettere forbindelser mellom studenter og professorer.
I stedet for hierarkier tror vi på å diskutere ideer, innhold og de siste forskningsresultatene. Det er derfor vi gir næring til ideer, vokser talent og får ambisiøse studenter til å vokse. Motiverte studenter kan ofte delta aktivt i forskningsprosjekter og publisere i løpet av masterstudiene.
Forskningsbasert undervisning
Undervisningen vår er basert på og nært forbundet med de siste forskningsresultatene fra våre egne og andre internasjonalt anerkjente forskere. Derfor er det naturlig for oss å oppdatere alle tilbudte kurs jevnlig.
Vi oppdrar gode tenkere
Å lære de gitte prinsippene utenat er selvfølgelig viktig. Men det å kunne anvende prinsippene, bruke dem, utfordre dem og forbedre dem er av enda høyere verdi for vårt samfunn og vår bransjer.
Derfor inneholder studieprogrammene våre flere faglige diskusjoner, flere søknadsøkter og mer kritisk tenkning enn andre, uten at det går på bekostning av det høye nivået av teoretisk og abstrakt tenkning.