B.Sc. i programvareteknikk
Code University of Applied Sciences Berlin
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Berlin, Tyskland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 32 768 *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* månedlig betaling er på €910,22 for 36 måneder
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Programvareteknikk er den systematiske anvendelsen av tekniske prinsipper for utvikling av programvaresystemer.Vårt studieprogram dekker evnen til å løse komplekse oppgaver programmatisk ved å designe programvarearkitekturen, produsere ren og godt dokumentert kode, og følge beste praksis fra ulike domener, for eksempel automatisert testing og sikkerhet.Bachelorprogrammet i Software Engineering undervises fullt ut på engelsk.
I disse emnene sikter vi alltid etter en dypere forståelse som overskrider egenskapene og evnene til et spesifikt rammeverk, verktøy eller programmeringsspråk.Denne kunnskapen kompletteres med praktisk erfaring med organisering og samarbeid i tverrfaglige team.
Kompetente programvareingeniører er utmerkede problemløsere og kombinerer abstrakt tenkning med en praktisk mentalitet.Bachelorprogrammet Software Engineering gir deg omfattende vitenskapelig og praktisk anvendelig kompetanse du trenger for å bli en ekspert innen programvareutvikling.
Vi gir også muligheten til å spesialisere seg i ulike felt av programvareteknikk, for å utvikle din profesjonelle profil.
Programvareingeniører gjør verden bedre ved å lage kode i en rekke miljøer, disipliner og språk – på egen hånd og i team.Vi utfordrer elevene våre hver dag, og hjelper dem med å se dybden i emner de er interessert i.
Hos CODE vil du oppleve en ny måte å lære på
Den mest effektive måten å lære på er ikke ved passivt å absorbere utvalgte fakta og ferdiglagd innhold for å reprodusere til neste eksamen.
I stedet for den tradisjonelle læreplanen, her på CODE, flyttet vi ting rundt for å alltid gi deg muligheten til å lære basert på interessante praktiske problemer.Informasjon huskes best når den er innebygd i sammenheng med praktisk betydning.Det er der nysgjerrighetsdrevet utdanning, prosjektbasert og utfordringsbasert læring spiller inn og gir best gjenklang.
Hos CODE er rollen til professorer annerledes.Professorer er der for å dele sin kunnskap, lede teamet ditt gjennom interessante utfordringer, gi veiledning og oppmuntre deg til å strebe og forme profilen din.De følger læringsreisen din hos CODE mens du etablerer hva slags programvareingeniør du ønsker å bli i ditt yrkesliv.I motsetning til andre tradisjonelle universiteter verdsetter vi tverrfaglig forståelse.Alle tre delene av digital produktutvikling (nemlig interaksjonsdesignere, produktsjefer og, dere, programvareingeniørene) krysser hverandre under studiene, ikke bare etterpå i yrkeslivet.
Skjæringspunkt med andre studieprogram
Som en del av en tverrfaglig læringserfaring, godskrives mange moduler som tilbys av Interaction Design og Product Management-avdelingene også til Software Engineering Bachelor-graden.
Våre læringsprinsipper
Læring ved CODE starter med orienteringssemesteret, hvor alle førstesemesterstudenter blir introdusert til CODEs læringskonsept, de tre studieprogrammene og vårt Science, Technology & Society Program.Nedenfor finner du en oversikt over de grunnleggende læringsprinsippene ved CODE.
Læring ved CODE er nysgjerrighetsdrevet
CODE ønsker at elevene skal følge sine egne interesser og drive.KODE støtte og veilede dem i det.Dette gjør lærerrollen mer reaktiv og sentrert rundt spørsmålet om hvordan man best kan støtte og forbedre en elevs læringsopplevelse.
Læring ved CODE er praksisdrevet
CODE starter ikke med teori og bruker den senere.Fra første dag blir studenten utfordret med praktiske problemer som vekker nysgjerrighet og ambisjoner – og leter deretter etter teorien de trenger for å løse dem.
CODE organiserer læring rundt prosjekter
Det er dette som gjør læring både praksisorientert og nysgjerrighetsdrevet.Prosjekter legger vekt på selvbestemmelse og selvorganisering ikke bare individuelt, men også på gruppenivå.Prosjekter får også studentene i kontakt med virkeligheten fra dag én.
Læring måles i kompetansenivåer
Læring måles ikke i karakterer eller i oppmøte, men i kompetansenivåer.CODE overvåker og vurderer hva elevene faktisk er i stand til når det gjelder ferdigheter og kompetanser, ikke hvor de lærer eller hvor mye tid de brukte på å lære.
CODE finner ikke opp hjulet på nytt
CODE bruker eksisterende førsteklasses (online) læringsressurser for standard undervisningsinnhold.Dette frigjør undervisningstid og ressurser til interaktiv undervisning, intens veiledning på individ- og gruppenivå, og workshops og forelesninger med fokus på studentenes faktiske behov og krav.
Programmene er tverrfaglige
CODE mener det er høy overlapping mellom de tre studieprogrammene og oppfordrer derfor studentene til å studere på en måte som dekker mer enn den lille kjernen av fagfeltene deres og til å bli kjent med de andre disiplinenes perspektiver.
Personlig utvikling er viktig
Personlig utvikling er en vesentlig del av CODEs pedagogiske tilnærming.Det obligatoriske programmet for vitenskap, teknologi og samfunn gir studentene mulighet til å utvikle vitenskapelig tenkning og kritiske dømmekraft, mens en serie workshops om mellommenneskelige ferdigheter støtter studentenes teamarbeid, lederskap og kommunikasjonsevner.
En ny type universitet – Det teoretiske grunnlaget
CODEs læringskonsept er unikt og mange av detaljene har blitt forbedret siden vi startet opp tilbake i 2017, spesielt takket være studentene våre som har hjulpet enormt med å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og å finne ut hvordan de kan forbedres.
Problembasert læring
Problembasert læring ble opprinnelig utviklet og implementert på 1960-tallet.Oppfinnerne mente at det å kjenne informasjonen bare er det første trinnet i læring – reell kompetanse kommer fra evnen til å anvende kunnskap og fortsette å lære.
Problembasert læring har mange beviste fordeler, som å tilegne seg langsiktig kunnskap, få tillit til sine evner, samt en bedre forståelse av læremidlene fordi studentene er pålagt å både tilegne seg kunnskap og anvende den.
Prosjektbasert læring
Prosjektbasert læring er veldig lik problembasert læring.Det gir imidlertid mer frihet og fleksibilitet.Mens problembasert læring har mer kontrollerte forhold fordi studentene møter åpne problemer som er basert på forhåndsdefinerte scenarier, er prosjektbasert læring bredere og kan involvere flere, ikke så veldefinerte problemer.Det krever teamarbeid, kommunikasjon og selvrefleksjon.
Læring for mestring
Dette konseptet forutsetter at de fleste elever kan lære hva som helst, gitt tilstrekkelig tid og ressurser.Denne læringsfilosofien kritiserer dagens utdanningssystem der lærere neglisjerer potensialet til de elevene som trenger ekstra støtte.I stedet for å skylde på eleven, ser mestringslæring på utilstrekkelige læringsressurser og utilstrekkelig tid dedikert til å mestre et emne.
Hos CODE kan hver student oppdage sin individuelle tilnærming til vellykket læring.Ved å støtte deres ulike behov, håper CODE å motivere dem til å bli livslange elever som ikke er redde for det ukjente og er åpne for kontinuerlig forbedring.
Selvstyrt læring
Selvstyrt læring er et konsept der studentene er ansvarlige for å tilegne seg kunnskap og forske.Selv om det er veiledning fra mentorer og støtte fra jevnaldrende og professorer, bestemmer studentene selv hva de vil fokusere på ut fra deres interesser og erfaring.Dette har mye å gjøre med det som er kjent som en voksenlæringsteori.Denne teorien antyder at voksne elever lærer mer og bedre når de er initiativtakerne til læringen og når de lærer det de brenner for.
I tillegg understreker det viktigheten av å lære ting som kan brukes på problemer i det virkelige livet, som igjen har en nær forbindelse til problembasert læring.Men selvstyrt læring er mye mer enn bare selvstendig læring.Det er en måte å øve på disiplin og besluttsomhet for å nå dine mål.
Hos CODE ønsker vi at studentene skal få mest mulig ut av utdanningen sin og bli livslange elever.Det er derfor vi lar hver student være designeren av sin individuelle læringsreise.Dette er på ingen måte en lett oppgave.Faktisk gjør det ting mer komplisert når det gjelder å lage tidsplaner, men når man tar i betraktning alle fordelene som studentene har fra denne tilnærmingen, er det verdt det.
Snudd klasserom
Et flipped classroom er et konsept som vi er veldig glad i hos CODE.Studentene lærer på egen hånd ved hjelp av kuraterte læringsressurser og forbereder spørsmål som de tar opp ved hjelp av professorer og klassekamerater.Tanken bak er at i stedet for å passivt lære gjennom forelesninger, bruker studentene effektivt sin verdifulle tid sammen med professorene, til å håndtere saker som de faktisk trenger hjelp med.
Peer-to-peer læring
Peer-to-peer læring er en annen tilnærming som oppmuntres ved CODE.De mer avanserte elevene hjelper nybegynnere.Denne tilnærmingen er ikke bare nyttig for både veiledningsstudenten og studenten som trenger hjelp, men også for å skape et støttende fellesskap der alle føler seg komfortable med å lære og vokse.