BA i journalistikk og PR
DEKRA Hochschule für Medien
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Berlin, Tyskland
Språk
Tysk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
6 semestre
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 22 950
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Oct 2024
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Journalistikk- og PR-programmet retter seg mot praksisorienterte søkere som er interessert i å jobbe i et multimedial og kreativt felt, spesielt innen kringkasting, nettpublisering eller i PR.
Programmet tilbyr en balansert blanding av forelesninger, seminarer og praktisk redaksjonelt arbeid. De obligatoriske modulene i alle studieområdene lærer grunnleggende kompetanse innen media og politiske systemer, statistikk og medieforskning, medieetikk, medierett, og grunnleggende design- og produksjonskunnskaper innen skriving og tekstforfatting, foto, videoteknologi, lydteknikk. , redigeringssystemer, ledelse og formatkunnskap.
Etter å ha fullført den obligatoriske fasen kan du velge mellom ett av følgende fordypningsområder: Presentasjon, Videojournalistikk, Nettjournalistikk og PR. Spesialiseringen din avsluttes med et omfattende praktisk prosjekt, som vanligvis gjennomføres i samarbeid med en anerkjent mediepartner.
Spesialiseringene
Presentasjon
Spesialiseringen Presentasjon forbereder studentene på det omfattende faglige spennet som TV- eller radioprogramleder. Det inkluderer opptreden foran kameraet og arbeid med mikrofon. Du lærer også å kontrollere kroppen din, stemmen din og ansiktsuttrykkene dine og hvordan du komponerer manusene dine.
I tillegg til profesjonell vokalcoaching, lærer du de profesjonelle standardene for å presentere for TV i forskjellige sammenhenger, for eksempel kunngjøringer, live-bytte og talkshow. Dine uavhengige presentasjons- og intervjuferdigheter forbedres av utviklingen av din kunstnerisk uavhengige og kreative personlighet.
Studentene konseptualiserer og fremfører sendinger som en del av deres omfattende endelige TV-prosjekt. For dette prosjektet samarbeider de med TV-journalistikkstudenter.
Online journalistikk
Spesialiseringen Nettjournalistikk fokuserer på språket og de spesielle tekst-/innholdskravene til nettpublikasjoner, for eksempel nettsteder. I tillegg til den grunnleggende tekniske kunnskapen, vil studentene få en dypere forståelse av innholdsrelaterte aspekter ved nettartikler.
Studentene lærer de forskjellige applikasjonene og kombinasjonene av programmeringsteknikker i arbeidsflyten for medieproduksjon som kreves i dette feltet. De blir også utsatt for de forskjellige bruksområdene til designverktøy og genererer dynamisk interaktivt innhold med web-flash-designverktøy. De vil lære å utvikle evalueringskriterier for innholdsstyringssystemer og selvstendig utvikle applikasjonsorienterte konsepter.
I et omfattende avsluttende nettprosjekt kan studenter med denne spesialiseringen for eksempel selvstendig designe et e-magasin eller sin egen youtube-kanal.
TV journalistikk
I spesialiseringen blir studentene i fjernsynsjournalistikk kjent med kamerateknologi samt med grunnlaget og reglene for bildekomposisjon og montasje. Profesjonelt innspillingsutstyr, redigeringssuiter og et greenscreen-studio er tilgjengelig for dem å produsere bidragene sine.
I tillegg lærer fordypningen bort redaksjonelle metoders forviklinger når det gjelder temavalg og gjennomføring av historiefortelling og bidragsdramaturgi. Her fokuserer vi også på profesjonell vokalcoaching og skriving av såkalte on- og off-tekster, design av behandlinger, budsjettering og tidsplanlegging av alle aspekter av shoots – ute, på stedet eller i vårt studio.
Studentene implementerer selvstendig en TV-sending for sitt omfattende sluttprosjekt. For dette samarbeider de med studentene med spesialisering i Presentasjon.
PR
Spesialiseringen Public Relations utvider tidligere innlærte journalistiske ferdigheter og fokuserer på spesiell teknisk kunnskap for PR.
Grunnlaget inkluderer ulike teorier, modeller og perspektiver på PR som først og fremst forklarer forskjellen mellom markedsføring og reklame. Studentene blir kjent med økonomiske, kulturelle og sosiale aspekter og rammebetingelser for PR-arbeid. Etterpå blir de involvert i det praktiske arbeidet til kommunikasjonsbyråer og blir kjent med spesifikke PR-strategier samt de ulike bruksmulighetene til ulike medier. Å skrive pressemeldinger og annet PR-materiell er like viktig som å undersøke spesielle situasjoner og krisekommunikasjon.
I et praktisk sluttprosjekt utvikler studentene et PR-konsept i samarbeid med en reell oppdragsgiver og presenterer dette sammen med sin komplette planleggingsprosess.