Bachelor i arkitektur
Kadir Has University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Istanbul, Tyrkia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
USD 12 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* per år.
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Etter å ha akseptert sin første gruppe studenter i høsten 2013, er arkitektur en liten, men stadig voksende avdeling. Mens vi streber etter å matche de akademiske standardene til de beste arkitektoniske skolene over hele verden og innlemme banebrytende tenkning i arkitektonisk pedagogikk og praksis, søker vi også å installere i våre studenter, en sterk følelse av sosialt engasjement, miljøansvar og faglig etikk .
*** Med en grunnleggende tro på design som en "kritisk praksis" som kan generere "offentlig god" i verden, tar vi problemet med den økende instrumentaliteten og kommodifikasjonen av arkitektonisk kunnskap, utdanning og produksjon. Vi forventer at våre kandidater skal være fullt bevisste på den sosiale, økonomiske, politiske og kulturelle dynamikken som formener produksjonen av det byggede miljøet og å engasjere seg kritisk og innovativt i flere skalaer fra enkeltbygninger og konstruksjonsdetaljer til store urbane inngrep. Vi forplikter oss til å utdanne den neste generasjonen av kompetente, kreative og kritiske designprofesjonelle som kan utfordre de mottatte konvensjonene og de fasjonable trender i disiplinen deres og er like interessert i å definere problemer som de er i å løse dem.
*** Vi konseptualiserer arkitektur ikke bare som et ferdighetsbasert yrke, men som en bredere humanistisk disiplin. Følgelig er vår læreplan strukturert rundt en synergisk integrering av teoretiske og tekniske kurs i disiplinen med innsikt i humaniora, samfunnsvitenskap og kulturstudier, alle av dem som foder til det tverrfaglige miljøet i designstudiet forbedret av digital teknologi (inkludert vår helt ny Fab Lab). Vi søker å dyrke en akademisk kultur som inviterer kritisk forespørsel, kreative utforskninger, aktiv deltakelse, debatt og diskusjon, samarbeid, interaktiv læring og fellesskapstjeneste.
*** Vi omfavner ideen om arkitektur som omfatter en mangfold av romlige praksiser og intervensjonsskalaer som ikke er begrenset til utformingen av nye bygninger og prangende prosjekter. I dag er småskala tiltak som fyller i eksisterende stoff, infrastruktur, tillegg og utvidelser, ettermontering, gjeninnstilling og adaptiv gjenbruk av eksisterende byggematerialer stadig mer fremtredende som innovative og bærekraftige måter å omforme postindustrielle byer overalt. Med et fakultet forpliktet til disse ideene og et eksisterende Graduate Program for kulturarvsbeskyttelse , er vår avdeling godt rustet til å utforske slike muligheter og gjenkonceptualisere ideen om design innenfor et bredere spektrum for å inkludere forskning, dokumentasjon, prosjektiv analyse og kritisk bevaring.
*** Vi opprettholder uadskillelige arkitektur og urbanisme . Med en campus på Golden Horn i det historiske hjertet av Istanbul, og i en tid da en aggressiv neoliberal byutvikling fortsetter å forvandle byen på enestående måte, søker vi å gjøre byen vårt laboratorium, vårt forskningsprosjekt og vår primærsted for designintervensjoner for å utforske nye ideer og kritiske muligheter som er undertrykt av den eksisterende økonomiske og politiske dynamikken. Vårt Istanbul Studiesenter er en uvurderlig ressurs, som for øyeblikket er i ferd med å omstrukturere seg som den ledende forsknings-, dokumentasjons- og kartleggingssenter for et internasjonalt og tverrfaglig nettverk av bystudier med fokus på Istanbul.
*** Vi lover et sterkt engasjement for forskning og stipend som markører av fortreffelighet utover de grunnleggende faglige gradene. Støttende fakultetforskning, tiltrekning av sterke studenter og å delta i vitenskapelige nettverk både i Tyrkia og utlandet er blant de viktigste målene for avdelingen i det lange løp. Det er planer om å åpne en tverrfaglig Ph.D. Program , samt et masterprogram i arkitektoniske, by- og kulturstudier.
*** Vi hevder at arkitekturfagene både i sin historie og i moderne praksis har akkumulert kunnskap som er destillert fra tverrkulturelle historier, nettverk og utvekslinger som overskrider nasjonale grenser. Globale forbindelser og transnasjonale erfaringer er sentrale for vår pedagogikk. Med en sterk tro på nødvendigheten av å åpne opp for denne verden som helhet, har vi en ambisiøs dagsorden for å etablere internasjonale forbindelser, utvekslingsprogrammer, gjestelesningsserier, ekskursjoner og sommerverksteder. Til støtte for slike tiltak, og vårt mål om å uteksaminere internasjonalt ansatt arkitekter og internasjonalt kompetente forskere, forplikter vi også en uforpliktende engasjement for undervisning på engelsk.
Sibel Bozdoğan, september 2014