Bachelor i ingeniørfag (kjemisk)
Universiti Teknologi Malaysia
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Skudai, Malaysia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
MYR 9 000 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Kjemisk ingeniørfag er et felt som utvider seg over hele verden. Kompetansen er sterkt nødvendig for å oppfylle etterspørselen etter å utføre oppgaven som ikke kan utføres av de mekaniske ingeniører og kjemikere. Disse feltene har modnet og dekker for tiden mange aspekter av engineering som systemdesign og prosessering av landbruksprodukter, petroleum og petrokjemikalier, polymerer, legemidler, biobrensel, biokjemiske og mange flere. I dagens nåværende tilstand, hvor ressursene er begrensede og bærekraftig utvikling er en stor utfordring, er kravet til kompetanse innen kjemisk prosessering enda viktigere.
I tillegg til grunnleggende felt som vitenskap og matematikk, humaniora og samfunnsvitenskap og grunnleggende ingeniørfag, er det fire hovedområder i Bachelor i kjemisk ingeniørfag, Dette er separasjonsteknologi, reaksjonsteknikk, miljøteknikk og prosesssystemteknikk.
I separasjonsteknologi er studenten utsatt for prosesser og enhetens driftsutstyr i kjemisk ingeniørfag. Å forstå separasjonsprosesser. En sterk forståelse for transportfenomener, som inkluderer momentoverføring, masse og varmeoverføring, er nødvendig. Masse- og varmeoverføringsteorier er avgjørende for å designe eller velge en egnet varmeveksler som skal benyttes i et kjemisk anlegg. I mellomtiden dekker enhetens driftsfag teorier og utforming av større utstyr i separasjon av væske-væske, gass-væske, fast-væske og fastgassystem. Blant utstyret er destillasjon, fordamping, tørking, absorpsjon, utlutning og andre separasjonsteknikker som membranteknologi og filtrering. Kunnskap i separasjonsteori og enhetlig drift er nødvendig for å designe en optimal og sikker plante.
Kjemisk ingeniørfag fokuserer også på termodynamikk og kjemiske reaksjonsaspekter, bortsett fra å designe et reaksjonssystem. Blant de diskuterte emnene er reaksjonskinetikk i en reaktor, typer reaktorer og reaktordesign. Studentene skal lære termodynamiske aspekter ved kjemisk ingeniørfag, noe som tydeliggjør egenskapene til ren væske, termiske effekter, termodynamiske egenskaper, homogen termodynamikk, faser likevekt og kjemisk reaksjons likevekt. Kunnskapen vil følgelig bli brukt til å lære kjemisk reaksjon av prosesser. Et annet viktig aspekt ved kjemisk prosess er miljøsikkerhet. Miljøtekniske fag omfatter typer luft- og vannforurensning, samt analysemetoden for forurensingsmåling, avfallshåndtering og avfallshåndtering. Arbeidstakernes sikkerhetsaspekter vil også bli introdusert.
I prosesssystemteknikk er masse- og energibalanser det grunnleggende emnet. I dette faget vil studentene bli introdusert til prosessene innen kjemisk ingeniørfag og beregningsmetoden for masse- og energibalanser for ulike prosesser. Dette inkluderer prosesser som har kjemiske reaksjoner og bare prosesser med fysiske transformasjoner. Ferdigheten i beregning av masse- og energibalanser er svært viktig i mange andre kjemiske fagfag.
Kjernen i det kjemiske ingeniørkurset er plantedesign og syntese, som inkluderer valg av prosess, konstruksjon av flytskjemaer, masse- og energibalanse, detaljert design, utvalg av utstyr og råmaterialer, prosesskontroll, driftsinstruksjon, kostnad og økonomi og også miljø- og sikkerhetsaspekter i en plante.
Studentene er også pålagt å fullføre et prosessanleggsdesignprosjekt i grupper. Her vil alle teknikkene i de foregående årene bli integrert i å foreslå et design for et tildelt anlegg.
Bortsett fra kjemiske teorier, blir studentene også utsatt for praktiske aspekter av feltet. Hvert område som er nevnt før har egne praktiske eller laboratorieøkter.
Studentene må også utarbeide en prosjektrapport for å trene dem for å integrere teknisk kunnskap med kommunikasjon og ledelse i å utføre en oppgave. For gruppemøtet er studentene pålagt å fullføre en plantedesign som nevnt tidligere. I tillegg skal studentene også gjennomføre en bachelorgradsnivå, hvor de skal arbeide individuelt under veiledning av en foreleser. På slutten av design- og forskningsarbeidet er studentene pålagt å utarbeide en avhandling og gi muntlig presentasjon, som vil bli vurdert av interne og eksterne eksaminatorer.
UTM-læreplanen krever at studentene skal gjennomgå industriell trening 10-12 uker i semesterferansen etter det tredje året av utdanning. En skriftlig rapport om arbeidet og opplevelsene under treningen må presenteres ved utløpet av treningsperioden.