Bachelor i internasjonal liberale kunst: Språkkunst (litteratur, lingvistikk)

Generelt

Programbeskrivelse

Bachelor i internasjonal liberale kunst: Språkkunst (litteratur, lingvistikk)

Introduksjon til språkbegrep

Introduksjon til språkbegreper gir studentene en introduksjon til språk ved å se likheter og forskjeller mellom en rekke språk fra et vitenskapelig synspunkt. En undersøkelse av det unike menneskets språk betyr også å se på menneskets sinn og forholdet mellom forståelse og språk. I dette kurset vil vi tenke på spørsmål som: Hva er språk? Hva betyr det å vite et språk? På hvilke måter får folk sitt morsmål? Hvordan får de flere språk? Hvordan er språket unikt for menneskets art og utviklingen av menneskelig forståelse og kultur? Hvordan er språk et slags vindu i sinnet? Hvordan kan språket påvirke identiteten?

Lingvistikken består av flere formelle studieområder: ord (morfologi), setninger (syntaks, hva de fleste kalles "grammatikk"), betydninger (semantikk) og lyder (fonetikk og fonologi). Det inkluderer også studiet av hvordan kunnskap om språk er brukt i sosiale situasjoner i ulike kulturer (sosiolingvistikk), og hvordan folk lærer språk (språkoppkjøp). Vi vil studere hvert av disse aspektene av språket.

Endelig tjener dette kurset som en introduksjon til det mangfoldige spekteret av språk og språktyper talt over hele verden. Nesten alle handlinger og absolutt alle felt av kunnskap, selv ikke-verbale felt som matematikk og musikk, er avhengig av språk som det primære undervisnings- og læringsmiddel. Språk er uten tvil den eneste viktigste kognitive evnen til den menneskelige arten. Fordi menneskelige språk er så mangfoldige, og språk er integrert i byggingen av kultur, følger det at en viss grunnleggende språklig kunnskap er svært opplysende, om ikke nødvendig, for studenter som ønsker å forstå dypt mangfoldet av kulturer og menneskets natur selv.

Mål

Hovedmålet med dette kurset er å introdusere studentene til selve språket, og dens grunnleggende rolle i menneskets tanker og oppførsel. Hovedboken her er forsettlig, siden den ligger til grund for vitenskapens vitenskapelige natur som en vitenskap som søker å avdekke prinsippene, ved å undersøke detaljene. Studenten vil også lære å nærme seg ulike aspekter av språk: morfologi, syntaks, fonologi \ fra et problemløsende perspektiv, og lær da hvordan språkforskere studerer språk og den inneboende naturen til disse interweve-systemene som ligger til grunn for alle menneskelige språk . Gjennom hele kurset er målet å la elevene oppleve universalspråkssystemer, i stedet for diskresjon, avgjørende. Språk er hovedsakelig det som gjør oss homo sapiens, og er roten til nesten alle menneskespesifikke tankemønstre og atferd.

sosiolingvistikk

Dette kurset introduserer begreper "sosiolingvistikk" til studenter med en rudimentær kunnskap om språklig terminologi og metoder. Sosiolingvistikk er studiet av måter som språk og samfunn interrelaterer. Studentene skal studere slike temaer som dialektvariasjon, og sosialregister (de varierende sosiale sammenhenger av visse språkbruk), og måtene i disse faktorene påvirker og bidrar til å forme identitet og kultur. Andre emner som dekkes av kurset, vil være ideologier og holdninger knyttet til språk, og deres politiske, pedagogiske, sosiale og jevne økonomiske konsekvenser.

Mål

Hovedmålet med kurset er å undervise de ovennevnte prinsippene, med målet om å øke studentenes bevissthet om språkets sentrale rolle i samfunnet og fordommene som oppstår ved manglende språkbevissthet. Disse inkluderer spesielt holdninger til mindre gunstige dialekter, vanligvis talt av mindre gunstige sosiale grupper. Man kan sjelden adskille rasemessige og etniske ulikheter fra de språkene medlemmene av disse gruppene bruker.

World English

Dette kurset gir en introduksjon til den formelle studiet av engelskspråklige. Som sådan vil kurset fokusere på flere viktige faktorer om det engelske språket: dets historie, den nåværende bruken, og dens spredning på en rekke måter over hele verden. Spesielt, som engelsk blir mer globalisert, eller internasjonalisert, har ulike verdens engelskmenn blitt en realitet; Dette kurset utforsker noen av disse engelskmennene og årsakene til deres spredning. Studentene vil lese materialer skrevet til morsmål på noen av verdens dominerende varianter av engelsk. Problemene nevnt ovenfor fører til en naturlig diskusjon om hva som er "standard" engelsk i dag og hva er en "morsmål".

En fordel med dette kurset er at studentene forventes å vurdere sin egen forståelse og "nivå" av engelsk på flere nivåer \ grammatikk, ordforråd, uttale, etc. \ og diskutere hvordan de kan utvikle større engelsk flyt og ferdighet. Studentene vil også ha muligheter til å gjøre seg kjent med noen engelsk-innebygde kulturverdier og litterære uttrykk. I hovedsak vil dette kurset introdusere studenter til den rike verden av engelsk som språk og medium for kulturell lagring.

Mål

Målet med dette kurset er derfor å øke studentenes bevissthet om engelsk som det 21. språkens dominerende språk og dets innvirkning på verdensarrangementer og kulturelle holdninger. Et svært viktig aspekt av dette kurset er å gjøre studentene oppmerksomme på de sosiale og politiske implikasjonene av engelsk som verdens lingua franca.

Litteraturvurdering

Literatur Appreciation vil fokusere på de grunnleggende prinsippene for å lese, forstå og verdsette poesi, fiksjon og drama. Kurset vil starte med kortfiksjon, fortsett til lesing av en kort roman, en rekke dikt, filmer relatert til poesi og poesi forestillinger og filmer relatert til litteratur. Kurset kan avsluttes med en enkeltvirkende avspilling. Fiksjonen består av flere representative korthistorier som vil introdusere studenter til lesing av historier og den grunnleggende terminologien som trengs for å diskutere fiksjon. Det vil bli lagt særlig vekt på nær lesing av litterært språk og hvordan språk representerer fantasifull tenkning, og fusjonerer tanke med følelse.

Studentene vil vurdere poesi på en rekke måter, som både skriftlige og som levende, kontinuerlig utviklende, muntlige tekster. Klassen vil se på filmer som Dead Poets Society med fokus på poesi og følelse eller den moderne rapfilmen Slam. Et annet aspekt av kurset vil introdusere studentene til forholdet mellom poesi og annen kunst, spesielt maleri og musikk. Studentene forventes å delta i og lede små gruppediskusjoner, skrive analytiske papirer, forberede ti journaloppføringer som krever nøyaktighet i forståelse og personlig tolkning og, selvfølgelig, lese mye. Viktigst av alt, vil denne klassen bli viet til den levende opplevelsen av litterært språk som det ypperste følelsesspråket.

Mål

Målene fokuserer på å undervise studenter hvordan man nærmer seg ulike litterære arbeider og får en høyere forståelse for deres overflate og symbolske innhold. Dette inkluderer forståelse av strukturen til ulike typer dikt og fiktive verk, samt nærhet til språk, både bokstavelig og figurativ. Det ønskede resultatet er ikke bare å forstå innholdet i litteraturen, men verdien den bringer til studenten når det gjelder kapasiteten til å empati med den menneskelige tilstanden dypere og å tenke dypere på universelle menneskelige erfaringer og de sosiale sammenhenger hvor mennesker bor deres bor.

Lyrisk poesi

Lyric Poetry vil introdusere studenter til lyrisk poesi etter en historisk tilnærming i to sanser: 1) Historiske røtter av lyrikken vil bli studert gjennom eksempler på gamle og moderne tekster, ikke nødvendigvis fra eldre til nyere, men med kronologiske referansepunkter; 2) Den historiske, sosiale og estetiske bakgrunnen til mange av diktene vil bli vurdert i prosessen med tolkning og forståelse. Poesiens verktøy, samt tematiske sammenligninger, vil være en viktig del av kurset. Formatet vil være liten gruppe diskusjoner med forelesninger på et minimum. Denne klassen krever mye skriving som svar på dikt, men ikke nødvendigvis et langsiktig papir. Noen av poesi-studentene må lese inkludere: Sappho, Catullus, og utvalgte andre greske og latinske lyrikere, noen provençalske franske dikt. Shakespeare sonnetter, George Wither, Blake, Wordsworth, Byron, Dickinson, Whitman, Marianne Moore, Elizabeth Bishop, William Carlos Williams, Wallace Stevens, Robert Frost, Ezra Pound, Stevie Smith, moderne sangtekster som Bob Dylan og mange andre.

Mål

Hovedmålet er å øke forståelsen og nytelsen av poesiske verk ved å se på sine historiske sammenhenger, ikke hovedsakelig som kronologiske hendelser, men som arbeider som spesielt settes opp til de forholdene som er skapt av disse hendelsene. Lære å lese og høre poesi som musikkens språk er det fremtredende målet med dette kurset.

Store temaer i verdens litteratur

Store temaer i verdenslitteraturen vil velge et hovedtema fra verdenslitteraturen, og studentene skal studere behandlingen av temaet på tvers av ulike sjangere og verdenslitteraturer. Temaer vil bli valgt ut fra deres hensiktsmessighet for de bredere pensummålene og tverrfaglig tilnærming. Studentene vil lese de valgte arbeidene med spesifikke formål knyttet til global forståelse, litterære stiler og filosofiske perspektiver. Et eksempel på et mulig tema ville være "Virkelighet og illusjon i verk av magisk realisme". Med dette temaet ville elevene lese noen av eller alle de følgende: Kurt Vonnegut's Cat's Cradle, Haruki Murakami's Hard-Boiled Wonderland og verdens ende, Gabriel Marquezs hundre år med ensomhet, Camera Laye's Radiance of King, Borges ' "Borges og jeg" og et utvalg av andre noveller og dikt av flotte forfattere og poeter rundt om i verden. Jeg vil understreke at disse arbeidene kanskje ikke alle betraktes som "magisk realisme" av noen kritikere, men dette er en av de kritiske utfordringene elevene står overfor i kurset \ bestemmer seg for hvordan arbeidene er relaterte til eller avviker fra hverandre. Et annet veldig spennende tema ville være "Språkets rolle i postkolonial litteratur og kritisk diskurs", som ville sammenligne arbeider av den afrikanske eller indiske diasporaen og de som behandler disse hendelsene av europeiske kolonistidsforfattere.

Mål

Målet med dette kurset er det samme som målene for alle litteraturkursene: Å øke studentens evne til å forstå kreative arbeider og å vokse intellektuelt og følelsesmessig av erfaringen med å lese gode verker. Dette inkluderer naturligvis en bevissthet om historiske og sosiale hendelser i historien, samt menneskelige erfaringer i ulike kulturer og historiske perioder.

Comparative Literature Studies

I Comparative Literature Studies vil vi undersøke litteratur og kunst fra japanske og vestlige forfattere som undersøker et sentralt tema fremtredende i verdenslitteratur, spesielt i Japan. For eksempel kan vi velge arbeider som betraktes som "etterkrigstid", både i temporal og tematisk forstand, som dekker et utvalg svar til andre verdenskrig av både japanske og vestlige forfattere og artister. Vi vil møte romaner, dramaer, noveller, dikt, essays, filmer, fotografier, dansestykker og en grafisk roman når vi ser på reaksjoner og representasjoner av krigen, publisert i løpet av de siste seksti-fem årene. Mens vi vil begynne med et fokus på respons på Holocaust og atombombene droppet på Hiroshima og Nagasaki, vil vi også lese forestillinger om krigserfaring som ligger utenfor disse to sentrale hendelsene.

Studentene vil bli bedt om å fullføre hyppige skriveoppgaver når vi jobber sammen som en klasse for å formulere spørsmålene som oppstår av disse harrowing-lesingene og visningene, med særlig fokus på problemstillinger av traumer og minne, samt rollen som etisk ansvar som vi kan bjørn som lesere og seere. I tillegg til disse kortere oppgavene, vil studentene bli pålagt å skrive et endelige, ti-siders forskningspapir som omhandler minst én tekst som er dekket i kurset, og minst en utenfor det.

Mål

Hovedmål er veksten av studenters evner til å forstå komplekse litterære verk, deres sosiale kontekst og den menneskelige tilstand som det blir avslørt gjennom de fantasifulle historiefortellende poetiske uttrykkene eller dramaene elevene må lese i kurset. Ved å studere verk i en komparativ sammenheng lærer studentene en rekke verdifulle kritiske tenkning ferdigheter, alt fra språklig bevissthet til dype kulturelle aspekter av litterære verk.

Kreativ skriving over sjangre

Kreativ skriving over sjangere gir en mulighet til å skrive kreativt på tvers av sjangere, og velge minst to av følgende: poesi, skuespill, fiksjon eller kreative fiksjonsskrifter, som selvbiografi eller reiseskriving. Arbeid kan bli uttalt som en del av lengre prosjekter, for eksempel en roman eller en diktbog, men minst to av de ovennevnte sjangrene bør forsøkes i løpet av kurset. Også en del av dette kurset vil være en offentlig lesning av arbeid produsert mot slutten av hvert semester. Multimedieverk oppmuntres også, blanding av litteratur med musikk, sceneprestasjon, eller visuell kunst for tegning, maleri eller fotografering. Studentene vil også bli bedt om å lese fra utvalgte arbeider i løpet av kurset.

Mål

Målet med dette kurset er å gi studenten muligheten til å skrive kreativt i flere utvalgte fagområder: poesi, fiksjon, drama og / eller kreativ nonfiction. Kurset er utviklingsmessig og er derfor primært rettet mot å oppmuntre unge forfattere med et talent og interesse for kreativ skriving på tvers av fagområder.

Advanced Expository Writing

Advanced Expository Writing er utformet for å gi skriveinstruksjon og erfaring for studenter som velger å forfine sine grunnleggende skriveferdigheter utover Composition 2 eller Expository Research Writing-nivåene. Temaene og sjangrene i utstillingsskrifter er fleksible og avhenger av lærer- og studentinteresser, men dette kurset er i hovedsak et verksted for studentforfattere på avansert nivå. Målet er at studentene skal produsere 2000 til 3000 ord med raffinert skrift som dekker minst tre forskjellige skriveprosjekter i løpet av kurset, men fleksibilitet vil bli utvidet til studenter som har klare ideer og grunner til å avvike fra denne generelle forventningen. Et utfall av kurset kan inneholde en mini-tidsskriftpublikasjon av arbeider skrevet i løpet av semesteret og kanskje kombinert med arbeider fra andre skriveklasser i Language Arts-området. Generelt vil kurset ikke kreve et dokumentert akademisk forskningsoppgave, men vil falle inn i kategorien kreativ ikke-fiksjon, selv om studenter som ønsker å skrive akademiske artikler, kan gjøre det med tillatelse fra instruktøren.

Mål

Hovedmålet med dette kurset er å forbedre skriveferdigheter i områder som studenten finner mest interessante og nyttige, spesielt kreativ ikkefiksjon, men mer akademisk skriving hvis dette er studentens valgte fokus på oppmerksomhet i kurset.

Engelsk kommunikasjon for arbeidsplassen

Dette kurset skal gi studentene praktiske skriveferdigheter for å kommunisere med andre mennesker på arbeidsplassen, bedrifter, skoler og andre institusjoner, der det er nødvendig med effektiv og hensiktsmessig faglig samhandling på engelsk. Både skriftlig og snakk ferdigheter vil bli modellert, praktisert og evaluert. Kurset vil kombinere det som ofte undervises i tekniske skrivekurs med innhold og aktiviteter som ofte undervises i talekommunikasjonskurs eller presentasjonskurs. Noen av de skriftlige emnene og rutene, inkludert å skrive formelle rapporter, skrive passende e-post, skrive minutter og oppsummering av møter, skrive forslag og lignende. Noen av taleremner og aktiviteter inkluderer kommunikasjon på engelsk på telefon eller via Skype, kommunikasjon i gruppemøter, å gi muntlige presentasjoner med PowerPoint eller annen presentasjonsmetode. Hovedfokuset på dette kurset er å gi praktiske retningslinjer og praksis for effektiv skriving og snakk i faglige sammenhenger. Dette krever ikke bare klar og logisk organisering av innhold, nøyaktig grammatisk bruk, klart artikulasjon av ord og setninger, men også riktig register som reflekterer passende grader av høflighet, formalitet og informalitet.

Mål

Hovedmålet med dette kurset er å forberede studentene til å kommunisere effektivt både i skriving og snakk i ulike faglige sammenhenger. For å gjøre dette vil studentene også streve etter å oppnå følgende: (1) Lær skjemaene og riktig register for å skrive e-post, rapporter og formelle forslag, forretningsbrev og utarbeidelse av introduksjonsbrev for å følge Curriculum Vitae for jobb applikasjoner; og (2) Lær skjemaene og riktig register for telefonkommunikasjon, hilsener og introduksjoner, og formelle og uformelle presentasjoner.

Seminar (Language Arts)

RECORD, Kirby Alison

Dette kurset er et intensivt kurs som dekker emner i litteratur og fag relatert til litteraturstudier. Det spenner over de litterære sjangrene av poesi, fiksjon og drama og vil introdusere en rekke tilnærminger til studiet av litteratur fra varierte kulturer. Studentene kan velge emner fritt fra en konsentrasjon på en bestemt forfatters arbeid, til en tematisk tilnærming som dekker mer enn en forfatter, og også historiske temaer som postkolonial litteratur som omhandler europeiske og såkalte "tredje verden" litteraturer av India, Afrika eller Karibia. Første halvdel av kurset vil bli brukt til å lese og diskutere ulike litterære temaer basert på studentinteresser. Andre halvdel vil fokusere på studentprosjektene i detalj og vil ofte bestå av studentpresentasjoner av ulike stadier av sitt arbeid på seminardokumentet. Tilstedeværelse av seminarøvelsene er obligatorisk og vil utgjøre en vesentlig del av emnet. Mulige emner inkluderer: Paul Bowles 'skrifter, utlending amerikansk, sammenligning av europeiske og afrikanske / indiske postkoloniale verk, metaforer i verk av magisk realisme, språkbruk i poesi og fiksjon av Paul Auster etc.

Mål

Hovedmålet med kurset er å veilede elevers egen utforskning av et område av interesse for språk og litteratur, å lære dem hvordan å gjøre selvstendig forskning, å analysere og syntetisere informasjon og å svare på vitenskapelige tekster på en kritisk og informert måte .

OLAGBOYEGA, Kolawole Waziri

Dette seminaret vil fokusere på spørsmål relatert til språk og dets mange tverrfaglige aspekter. Studenten kan skrive om et emne som normalt er dekket av lingvistikk eller anvendt lingvistikk. Blant disse er språkoppkjøp, sosiolinguistiske bekymringer med språk og samfunn, dialekter, formelle og uformelle tilnærminger til grammatikk, ordforråd og mening, universell grammatikk og teoretiske og praktiske implikasjoner etc.

Kurset skal struktureres i første halvår rundt forelesninger og diskusjoner om lesing om aktuelle emner. Et av kursets hovedmål er å hjelpe elevene til å velge sitt forskningsemne som fortsetter inn i andre halvdel. Andre halvdel vil fokusere på studentprosjektene i detalj og vil ofte bestå av studentpresentasjoner av ulike stadier av sitt arbeid på seminardokumentet. Tilstedeværelse av seminarøvelsene er obligatorisk og vil utgjøre en vesentlig del av emnet.

Mål

Hovedmålet med kurset er å veilede elevers egen utforskning av et område av interesse for språk og litteratur, å lære dem hvordan å gjøre selvstendig forskning, å analysere og syntetisere informasjon og å svare på vitenskapelige tekster på en kritisk og informert måte .

instruktører:

  • Kolawole Olagboyega
  • Kirby Record
Sist oppdatert Januar 2018

Om skolen

Picturesquely located at the foot of Mt Fuji, in the heart of what was known in medieval times as Kai Country, the YGU Sakaori campus, home to the iCLA complex (Residential Halls and classroom buildin ... Les mer

Picturesquely located at the foot of Mt Fuji, in the heart of what was known in medieval times as Kai Country, the YGU Sakaori campus, home to the iCLA complex (Residential Halls and classroom building), iCLA is only 90 minutes West of Tokyo, and offers students unique opportunities to immerse themselves in the very essence of Japan and its culture. Minimér