Bachelor of Health Education (Honours) (To år på heltid)

Generelt

Programbeskrivelse

innledning

Den økende forekomsten av kroniske og sammensatte sykdommer stiller økende krav til sykehus og får helsepostkostnader til å eskalere. For å løse dette problemet har de fleste vestlige land tatt i bruk primære helsevesen. Basert på deres erfaringer, reduserer primærhelsetjenesten de samlede helsekostnadskostnadene for samfunnet ved å bygge en sunnere befolkning, desentralisere helsehjelpressursene og gi enkeltpersoner mulighet til å administrere og forbedre sin egen helse.

Et primært helsevesen er den mest økonomiske og effektive tilnærmingen til å gi helsetjenester til en befolkning med stadig mer komplekse og kroniske sykdommer. Grunnsteinen til et slikt system er utdanning, både til enkeltpersoner og for samfunnet. De fagfolkene i samfunnet vårt hadde som mål å levere denne utdanningen akkurat der det trengs, er skolelærere, sosionomer og sykepleiere. Dermed er opplæring av lærere, sosionomer på skolen, sykepleiere og lovende helseutdannere til å gi helseopplæring avgjørende for å etablere og utvikle et effektivt helsevesen i Hong Kong.

Programmål

Dette er et fullføringsprogram som bygger på grunnlaget for realkompetanse studenter har skaffet seg i sine fagbrev / vitnemålstudier. Programmet har som mål å forberede sykepleiere som trener og kunnskapsferdigheter for å gjennomføre helseopplæring til pasient / klienter i sykehus- og samfunnsområder. Programmet har også som mål å forberede skolelærere og sosialarbeidere på skolen til å samarbeide tett med studentene i tilbudet om grunnleggende helseopplæring og atferd for å motstå forskjellige attraksjoner eller helsemessig kompromitterende atferd. Programmet lover å forberede helseutdannere for effektiv helseopplæring i forskjellige omgivelser.

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Integrere kunnskap, teori og praksis for å tilby helseopplæring i forskjellige trener-programmer i skolen og helsetjenester for en rekke klienter, inkludert skolebarn, tenåringer, voksne og pasienter i samfunnet;
  • Implementere evidensbasert helseundervisningspraksis;
  • Diagnostiser helsepedagogiske problemer, planlegge helseutdannelsesstrategier, implementere helseopplæringsplaner med pasienter; motivere pasienter til å overholde helseopplæringen, og evaluere resultatene;
  • Evaluere moderne helseproblemer i helsevesenet; og
  • Opplev og tilpasse seg endringer i helsevesenet i det globale samfunnet og hos klienter gjennom hele livsløpet. Nyutdannede skal kunne tenke på innovative, kreative måter for å optimalisere helse i sivilsamfunnet.

Programstruktur

Dette toppstudiet krever at studentene fullfører 20 kurs (hver representerer 3 studiepoeng, til sammen 60 studiepoeng). Kursene vil omfatte akademiske kjernekurs, faglige valgfag, utdypingsprosjekt og helseutdanningspraksis i en spesifikk distribusjon.

Kjernekurs (24 studiepoeng)

  • Foundation of Health Education
  • Introduksjon til primær helse
  • Helserådgivning
  • Forskningsmetoder
  • Mental helseopplæring
  • Infeksjonskontrollutdanning
  • Helse, kultur og samfunn
  • Helsestatistikk

Akademiske valgfag (velg 8 valgfag, totalt 24 studiepoeng)

  • Legemiddelutdanning og forebygging
  • Helseatferd: Teori og programplanlegging
  • Grunnleggende om tradisjonell kinesisk medisin
  • Integrativ ernæring
  • Seksuell helse og menneskelig seksualitet
  • Smerteopplæring
  • Utdanning av mattrygghet
  • Barne- og ungdomshelseopplæring
  • Samtidsspørsmål i skolehelse
  • Trening om fysisk helse
  • Tankefullhet
  • Jevnaldrende mekling
  • Kosthold i helse og sykdom
  • Mobile Apps Development for helseopplæring
  • Helseutdannelse
  • Eldre rehabilitering og utdanning
  • Aromaterapi i dagliglivet
  • Terapeutisk bruk av musikk i helsevesenet
  • Tverrkulturell erfaringslæring i helse- og idrettsvitenskapelig utdanning

Honours Project (6 studiepoeng)

  • Dette kurset skal forenkle utviklingen av studentenes ferdigheter og gi studentene erfaring med å forske. Det forventes at studentene skal jobbe i grupper under veiledning av deres veiledere. Studentene vil bli bedt om å levere fremdriftsrapporter, delta i seminarer og presentere forskningsresultatene i muntlige og skriftlige formater.

Helsepedagogisk praksis (6 studiepoeng)

  • Dette kurset skal gi studentene en sjanse til å utvikle sine kunnskaper og ferdigheter i sitt spesielle interesseområde. Studentene skal designe og implementere helseopplæringsprogrammer i utvalgte omgivelser. De vil jobbe i grupper under tilsyn av veiledere. De vil delta på seminarer og presentere helsepedagogiske programmer i muntlige og skriftlige formater.

Curriculum Framework

Grunnleggende kurs 8 kurs, totalt 24 studiepoeng
Faglige valgfag 8 kurs, totalt 24 studiepoeng
Honours Project 6 studiepoeng, tilsvarende 2 kurs
Helseutdanningspraksis 6 studiepoeng, tilsvarende 2 kurs
Total: 60 studiepoeng

Tilleggs obligatoriske kurs (brokurs)

Prospektive og påbegynte studenter med tilknyttede grader eller høyere vitnemål i helse- eller helserelaterte studier kan være pålagt å ta tre forberedende tilleggspliktige kurs (ACC), nemlig (i) HealthCare Ethics; (ii) helsetjeneste i Hong Kong; og (iii) Human Biology, for å hjelpe dem med å møte forutsetninger for programinngangen. Studenter som er pålagt å ta ACC, må fullføre totalt 69 studiepoeng for å oppfylle oppgraderingskravet til studiet (dvs. 60 studiepoeng for studiet og 9 studiepoeng for ACC).

Varighet og modus for studien

Studiet kan fullføres på to år på heltid. Klasser for programmet vil bli planlagt mellom 8:30 og 21:20 på mandager til lørdager med mulig planlegging av kombinerte klasser for programmer / kurs i forskjellige studieretninger.

Middels undervisning

Instruksjonsmediet er engelsk. Kinesisk / Putonghua vil bli brukt som instruksjonsmedium for noen kurs etter behov.

Kreditt overføring

Søkere som har fullført de relevante faglige utviklingsprogrammene som tilbys av universitetet, vil få innvilget kredittoverføring fra de aktuelle kursene i programmet fra sak til sak.

Faglig anerkjennelse og karriereperspektiver

Nyutdannede av dette programmet vil bli tildelt en Bachelor of Health Education (Honours) grad. Denne toppgraden vil ikke gjøre det mulig for en utdannet sykepleier, en registrert lærer eller sosionom i Hong Kong. Nyutdannede av programmet vil imidlertid ha et bredt spekter av sysselsettingsmuligheter og kunne konkurrere om stillinger på høyt nivå. De vil være kvalifisert til å jobbe som helsefremmende offiserer i eldresentre, helsefaglærere, velvære koordinatorer på polikliniske avdelinger / klinikker, og så videre.

Nyutdannede kan også ønske å fortsette videre studier innen sykepleie, idrett, folkehelse, utdanning, terapi, sosialt arbeid eller andre relaterte fagfelt som tilbys av lokale universiteter. På EdUHK vil de få muligheten til å gjøre et studium gjennom en rekke masterprogrammer. Universitetet tilbyr også et doktorgradsprogram og et doktorgradsprogram for doktorgradsstudier i de aktuelle spesialitetene.

Inngangskrav

For å være kvalifisert for opptak, skal søkerne:

  • Har oppnådd et høyere vitnemål innen helse / helserelaterte fagfelt eller tilsvarende; eller
  • Være serveringslærere i barnehager, grunnskole, videregående eller spesialskole; eller registrerte sosionomer; eller
  • Har oppnådd et sertifikat i utdanning eller sertifikat for lærere for barn med spesielle pedagogiske behov, grad eller ettereksamen i utdanning, eller grad eller vitnemål i sosialt arbeid eller tilsvarende; og
  • Vær flytende både skriftlig og muntlig engelsk.
Sist oppdatert May 2020

Om skolen

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on ... Les mer

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on teacher education and complementary social sciences and humanities disciplines. Minimér