Keystone logo
Abai Kazakh National Pedagogical University Bachelor - Institutt for matematikk, fysikk og informatikk
Abai Kazakh National Pedagogical University

Bachelor - Institutt for matematikk, fysikk og informatikk

Almaty, Kasakhstan

4 Years

Engelsk

Fulltid

Frist for å be om søknad

Be om tidligste startdato

USD 1 800 / per year *

Fjernundervisning, På universitetsområdet

* per år

Stipend

Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine

Introduksjon

151718_pexels-photo-3862130.jpeg

Vitenskapelig og forskningsaktivitet

På dette tidspunktet er det fire avdelinger i instituttet, som ledes av kjente forskere innen matematikk, fysikk og informatikk. Cirka 100 lærere jobber ved instituttet, inkludert 27 doktorgradsvitenskapelige fag, 50 kandidater til vitenskap og 7 doktorgradsdoktorer.

Instituttets vitenskapelige og pedagogiske aktivitet er rettet mot å løse presserende problemer knyttet til teorien og metodikken for undervisning i matematikk, fysikk og informatikk, samt innføring av nye informasjons- og kommunikasjonsteknologier i utdanningssystemet.

Spørsmålet om å utvikle og tilpasse pedagogisk programvare for nasjonale skoler har blitt utpekt som en av de viktigste og er i sonen med nøye oppmerksomhet fra personalet ved instituttet.

Siden 2018 har instituttet. har aktivt utviklet teoretiske og praktiske tilnærminger til opprettelse og vedlikehold av det digitale universitetet. En annen prioritering av instituttets forskning er STEM-utdanningen - vitenskapsforeningen, rettet mot utvikling av ny teknologi, nytenking, tilveiebringelse av velutdannet ingeniørpersonell. Innovative teknologier introduseres for utvikling av robotikk og mekatronikk i systemet for høyere utdanning i Kazakhstan. På instituttet fungerer et vitenskapelig og metodisk seminar «Informatisering av utdanning og utdanningsproblemet» under ledelse av professor YY Bidaibekov. fungerer vellykket. Dissertasjonsrådet om å forsvare avhandlinger for tildeling av graden doktor i filosofi (Ph.D.), legen i profil 6D011100-Education (informatikk) ble åpnet, styreleder - professor YY Bidaibekov.

I instituttet er det fungert Rådet for forsvar for avhandlinger for Ph.D. i profil 6D010000 - «Utdanning (matematikk, fysikk, informatikk, kjemi, biologi, geografi)» og jobber siden 2018 rådet for profil 6D010000 - «Utdanning (matematikk, fysikk)», styreleder - professor AE Abylkassymova. Ved instituttet er det et vitenskapelig-metodisk seminar «Didaktisk-metodiske baser for undervisning i fysisk-matematiske fag i skole og universitet», under ledelse av professor AE Abylkassymova, fungerer vellykket.

Det vitenskapelig-metodiske seminaret «Moderne problemer med differensiallikninger av matematisk og datamodellering» under ledelse av professor Berdyshev AS fungerer vellykket.

Seminar for avdelingen «Fysikk» under veiledning av Dr. Sc. V. Kosov.

Det arrangeres vitenskapelige og praktiske konferanser for ungkarer, masterstudenter og Ph.D., hvor det er mulig å rapportere resultatene om vitenskapelig forskning og videre delta i republikanske vitenskapelige konkurranser. Studentene tar priser i republikanske vitenskapelige konkurranser og fagolympiader, deltar aktivt i universitetets vitenskapelige og offentlige liv. Therearemanyscientific samfunn, sports seksjoner, klubber av humor.

Instituttet ligger i en egen bygning. Auditoriet inkluderer utdannings- og forelesningsmålgrupper, 10 dataklasser, 12 pedagogiske laboratorier med fysisk og teknisk profil, et lesesal og en elektronisk ressurssal, en forsamlingshall og STEM-Park. Det internasjonale vitenskapelige laboratoriet for problemene med informatisering av utdanning og utdanningsteknologi fungerer.

151719_pexels-photo-5212325.jpeg
Max Fischer / pexels

Leder for undervisningsmetoder for matematikk, fysikk og informatikk

Stolen «Methods of Mathematics, Physics, and Informatics Teaching» (heretter - Stolen) ble åpnet i 1942 som lederen «Methods of MathematicsTeaching». Det ble ledet av AT Kalmykov, lektor MKSatbaev, lektor BSZhanbyrbaev, lektor M. U. Iskakov, lektor AA Bidosov, lektor NN Zabezhanskaya, professor AY Abilkymova, professor EB Shalbaev, lektor M.Zh. Bekpatshaev, professor S. Aldashev.

Fra 2013 til i dag er leder av lederen en doktor i pedagogisk vitenskap, en professor, et tilsvarende medlem av det nasjonale vitenskapsakademiet i Kasakhstan, en akademiker ved det russiske utdanningsakademiet, Alma Esimbekovna Abylkasymova.

Gjennom årene jobbet kjente metodologer på stolen, som A. Sabalakov, BB Baymukhanov, H. Kurmanalin, S. Elubaev, M. Akhmetov, K. Tuleyeva, K. Shayakhmetova, TT annet. Arbeidene deres er «Matematiske metoder (metoder)» (1989). A. Bidosova, «Modern leksjon» (2003), «Teori og metoder for matematikkundervisning» (på kasakhisk, russisk og engelsk) (2013). A. Abylkasymova. E., «Matematisk kveld» (1971), «De eldste kasakhiske problemene og kasakhiske matematikere» (1996), Yelubayeva S., «Theory of Probability and Elements of Mathematical Statistics» (1988)., Zhanbyrbaeva BS, «Mathematical Mosaic» (1997), Zabezhanskii NN, brukt av studenter i utdanningsprosessen til skoler og universiteter i republikken.

I dag er stolen bemannet med ledende metodologer, kjent for sine vitenskapelige skoler, internasjonale verk, pedagogiske publikasjoner for begge skoler og det høyere utdanningssystemet. Blant dem er Ph.D., professor, tilsvarende medlem av NAS RK Abylkasymova AE, dsp, professor Alimbekova GB, dss, Kozybai AK, Doctor of Technical Sciences, Professor MK Shuakayev, Ph.D., Professor Shokanov AK, Ph. D., fungerende professor Zhadrayeva LU ps, fungerende professor Iskakova MT, Ph.D., lektor Tuyakov EA, kandidat for pedagogisk vitenskap, førsteamanuensis KayinbayevZh.T., Kandidat for pedagogisk vitenskap, førsteamanuensis Kossanov BM, kandidat for pedagogisk vitenskap ps, st. prep. Kabulova AR, Zh. K. Sydykova, kandidat for tekniske vitenskaper, førsteamanuensis Yeraliev SE, kandidat for tekniske vitenskaper, førsteamanuensis Zhunusova L.Kh., Kandidat for tekniske vitenskaper, førstelektor Yelemesov KK, doktorgrad - Nurmuhamedova Zh.M., Ospanbekov E. et al.

Stolen har et stort vitenskapelig potensial. Graden i stolen er 82%. Stolen har 5 doktorer, 11 kandidater, 2 doktorer, 2 doktorer og 7 kandidater som fullførte og forsvarte forskningsarbeidet ved avhandlingsrådet til forsvar for doktorgraden ( masteravhandling i spesialiteten 13.00.02 - Teori og undervisningsmetoder (matematikk, fysikk, kjemi) (1997-2010), ledet av professor AE Abylkasymova.

Stolen er direkte involvert i metodisk opplæring av lærere i spesialitetene i grunnplanen: "5B010900 - Matematikk", «5B011000 - Fysikk», «5B011100 - Informatikk»; Masterprogrammer: «6M010900 - Matematikk», «6M011000 - Fysikk», «6M011200 - Yrkesopplæring», og gir også opplæring for leger Ph.D .: «6D010900- Matematikk», «6D011000 - Fysikk».

Stolens lærerstab leser forelesninger, seminarer og praktiske klasser i alle obligatoriske og større bachelorgrener, for eksempel «Elementær matematikk», «Vitenskapelige grunnlag for skolematematikk», «Begynnelse av matematisk analyse», «Praktisk arbeid med løse matematiske problemer »,« Metoder for å løse ikke-standardiserte problemer i matematikk »,« Metoder for undervisning i matematikk »,« Praktisk arbeid med metoder for undervisning i matematikk »,« Organisering av undervisning i matematikk. Moderne leksjon »,« Profil og nivådifferensiering av matematikkundervisning »,« Metodiske grunnlag for å løse problemer i matematikk »,« Matematikkens historie ».

Stolens spesifisitet er at all pedagogisk utøvelse av ungkarer, studenter og doktorgradsstudenter ved Ph.D., utført i alle disse spesialitetene, utføres av erfarne lærere og metodologer fra vår avdeling.

Fokus for stolen: teoretisk, vitenskapelig og metodisk opplæring av fremtidige lærere; grunnleggende og anvendt forskning innen utdanning. Instituttets fakultet deltar aktivt i forskningsprosjekter utført av MES RK og Abai KazNPU.

Stolens lærere tar årlig videregående opplæringskurs og praksisplasser i utlandet (England, Spania, Tyskland, Frankrike, Japan, Russland, Kirgisistan) og deltar i seminarer og konferanser viet til problemene med både skole- og universitetsutdanningssystemer. Studenter og doktorgrad studenter, studenter og spesialister i stolen gjennomgår et vitenskapelig internship i universiteter nær og langt i utlandet.

Formannen deltar aktivt i alle offentlige arrangementer ved universitetet, opprettholder kontakt med arbeidsveteraner som jobbet forskjellige år ved Fakultet for fysikk og matematikk og ved leder av matematikkens undervisningsmetoder. (Doktor i pedagogisk vitenskap, professor Baimukhanov BB, professor Shalbaev EB, førsteamanuensis Elubaev S., lektor Shayakhmetova K., lektor Bekbaulieva Sh., Mendigalieva M., Kaliyeva KK annet).

Generelt representerer stolen et sammenhengende og aktivt samarbeidende team, med tilstrekkelig vitenskapelig potensial, med sikte på å oppnå høye resultater i forberedelsen av høyt kvalifiserte spesialister - fremtidens lærere i den nye generasjonen.

Om skolen

Spørsmål

Lignende kurs

  • Bachelor i atferdsstudier i matematikkundervisning
    • Abilene, USA
  • Grad i matematisk ingeniørfag + Egen grad i kvanteberegning
    • Madrid, Spania
  • Mathematics
    • Carson, USA