
Bachelor in
Bachelor i entreprenørskap og utvikling av småbedrifter Brno University of Technology

Introduksjon
Entreprenørskap og utvikling av småbedrifter
Fakultet: FBM Forkortelse: BAK-ESBD Acad. år: 2022/2023
Studietype: Bachelor
Studiekode: B0413P050016
Tildelt grad: Bc.
Undervisningsspråk: engelsk
Akkreditering: 8.10.2019 - 8.10.2029
Spesifikke opptakskrav: Forutsetning for opptak er fullført videregående opplæring.
Programmets profil: Profesjonelt orientert
Studiemåte: Heltidsstudie
Standard studielengde: 3 år
Programleder : dok. Ing. Robert Zich, Ph.D.
Utdanningsstyret
Styrets leder:
prof. Ing. Alena Kocmanová, ph.d.
rådmann internt:
dok. Ing. Mgr. Karel Brychta, Ph.D. , dok. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D. , prof. Ing. Marie Jurová, CSc. , prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA , Ing. Jiří Kříž, ph.d. , dok. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, ph.d. , dok. Ing. Robert Zich, Ph.D.
rådmann ekstern:
Ing. Rostislav Tesař
Studiemål
Studiens primære utdanningsmål er å gi kandidatene de nødvendige evnene til å drive sine egne små bedrifter, samt jobbe i stillinger som er ansvarlige for utvikling av aktiviteter knyttet til drift av større foretak eller andre organisasjoner.
I sin oppfatning av å lære den teoretiske bakgrunnen og formen for å få praktisk erfaring, forbedrer programmet kandidatenes tverrfaglige kompetanse og ferdigheter, og utvikler dermed potensialet for å være aktiv i å utvikle alle nøkkelfunksjonene til et foretak og utvikle forretningsmodeller. Her blir tverrfaglighetsprinsippet sett på som en kombinasjon av det økonomiske og ledelsesmessige synet i forretningsprosjekter. Fra dette synspunktet kan programmets generelle sosiale mål defineres som utvikling av gründerkompetansen i betydningen økonomisk og sosial utvikling av et lands økonomi og forbedret konkurranseevne både for enkeltbedrifter og for økonomien som helhet.
Målet med den omfattende utviklingen av gründerkompetanse som tilbys av programmet er at kandidatene skal få en dyp forståelse av de økonomiske, ledelsesmessige og sosiale kontekstene av gründervirksomhet. Når det gjelder det praktiske fokuset, har programmet som mål å gi studentene praktisk erfaring med entreprenørskap allerede under studiet. Undervisningsmetodene er valgt med sikte på å oppnå maksimal effektivitet i utdanningsprosessen som utvikler elevenes kompetanse ved å kombinere praktisk trening med individuell selvopplæring og gruppelæring.
Nyutdannede ved yrkesorientert entreprenørskap og småbedriftsutvikling bachelorprogram vil være fullt utstyrt for sin egen gründervirksomhet, ikke bare som handelsmenn, men også nivået på små og mellomstore bedrifter. De vil lykkes med å utføre rollene som grunnleggere, eiere og ledere av selskaper. De vil kunne jobbe i familiebedrifter så vel som i alle små og mellomstore bedrifter, inkludert oppstartsbedrifter. De vil kunne anvende kunnskapen som er oppnådd både for forretningsutvikling av selskaper og for styring av slik utvikling. Nyutdannede kan også administrere prosjekter for små bedrifter og forretningsteam. De vil også finne jobber i store selskaper i stillinger som styrer omfattende prosjekter for å utvikle og markedsføre produkter og tjenester, for å innovativt utvide forretningsaktiviteter. De nyutdannede kan jobbe som ledere med ansvar for utvikling og implementering av markedsføring og forretningsaktiviteter til forretningsenheter og andre organisasjoner.
Hvilke studietyper kan ha gått foran
Nyutdannede i Entreprenørskap og Small Business Development Bachelorstudiet kan fortsette studiene i masterprogrammer som tilbys ved BUT -fakultetet for næringsliv og ledelse.
Programresultat
Nyutdannede i programmet for entreprenørskap og småbedriftsutvikling vil ha kompetansen og ferdighetene som trengs for å starte og drive en virksomhet som en handel eller et lite selskap. De kan identifisere, skape og vurdere forretningsmuligheter i miljøet på det globale markedet, og vite hvordan de kan gjøre effektiv bruk av dem, inkludert en passende forretningsplan. De kan tydelig definere de globale sosiale og økonomiske faktorene som påvirker entreprenørvirksomhet som er i stand til å ta effektive tiltak. De bruker den analytiske tilnærmingen for å finne løsninger på problemer knyttet til gründervirksomhet.
Ved å administrere gründeraktiviteter og grunnlegge og drive sitt eget selskap, kan kandidatene bruke prosedyrer for å skaffe og organisere alle nødvendige ressurser. De kan utvikle en passende forretningsmodell. De kjenner, forstår og setter ledelsesprosessene til nystiftede eller utviklende forretningsenheter. De kan designe og anvende tilnærminger for å sikre gründeraktiviteter på en måte som tilsvarer den nåværende bedriftsvekstfasen. De definerer posisjonen til sin egen virksomhet i markedsverdisystemet og i den sosiale og økonomiske konteksten til forretningsmiljøet.
Nyutdannede har erfaring og ferdigheter oppnådd gjennom at deres egne gründeraktiviteter erfarne i å anvende teoretiske konsepter og kunnskap i det virkelige forretningsmiljøet. De nyutdannedes kompetanse er basert på teamarbeid og på samarbeid mellom team og virksomhet med kunder, leverandører, konkurrenter, forretningspartnere og andre eksterne interessegrupper.
Kunnskapen, ferdighetene og kompetansene oppnådd av kandidatene med denne profilen kan deles inn i tre grupper – ekspertkunnskap, ekspertkompetanse og generell kompetanse. For spesialisert kunnskap og ferdigheter er detaljerte felt spesifisert av resultatene nedenfor.
Ekspertkunnskap
- Økonomisk teori og teoretisk bakgrunn: nyutdannede får den teoretiske og konseptuelle kunnskapen som trengs for å identifisere og analysere gründerproblemer i sammenheng med et globalt marked og markedsøkonomi, og forstå rollen til forretningsaktiviteter og forretningsenheter i en globalisert markedsøkonomi sammen med deres sosiale og økonomisk betydning, de forstår de matematiske verktøyene og deres betydning for å analysere behovene til gründeraktiviteter, er klar over rollen til makroøkonomiske tall og deres innvirkning på gründeraktiviteter.
- Bedriftsadministrasjon, finans, regnskap og skatter: nyutdannede kan definere og kritisk vurdere økonomiske kategorier, forstå elementer av bedriftens økonomistyring som påvirker gründerenheter, og tydelig forstå og definere forretningsregnskap og skatteaspekter.
- Entreprenørskap: nyutdannede definerer det økonomiske, finansielle og juridiske rammeverket for virksomhetsutøvelsen, vet hvordan de skal definere funksjonene som trengs for ledelse og utvikling av en forretningsenhet og hvordan de sikrer aktiviteter av entreprenørskapskarakter, definerer inputvarianter til entreprenøriell aktivitet som forklarer deres spesifikke egenskaper, definerer faktorene i forretningsmiljøet som påvirker virksomheten til en virksomhet, og definerer prinsippene for utviklingen av en forretningsenhets relasjoner med interessentene i hver fase av virksomhetsutviklingen, definerer strukturen til en forretningsplan og tilnærminger til dens opprettelse, definere tilnærminger til en evaluering av bedriftens forretningspotensial og av forretningsprosjekter.
- Ledelse og ledelse: nyutdannede definerer og kritisk vurdere ledelsesmessige tilnærminger og prinsipper for å utvikle gründeraktiviteter, og definerer metoder og prosedyrer som brukes i sentrale lederstillinger for å sikre utviklingen av gründeraktiviteter.
- Bedriftsmarkedsføring og kommunikasjon: nyutdannede definerer markedsføringstilnærminger på nivået til mellomstore og små bedrifter, metoder for å forbedre bedriftskommunikasjon, tilnærminger til forbedring av tjenester som produkter og tilnærminger til merkevareutvikling hos små og mellomstore bedrifter.
- Presentasjons- og kommunikasjonsteknikker: nyutdannede kan beskrive og forstå kommunikasjons- og presentasjonsteknikker ved å bruke dem til å fremme et selskap og dets planer, bli kjent med tilnærminger til kommunikasjon i et team, klart definere rollen til kommunikasjon med interessentene, og de egnede verktøyene for personlig og virtuell kommunikasjon.
- Kunnskap om engelsk: utmerket kunnskap om engelsk terminologi om bedriftsledelse og administrasjon med fokus på aktivitetene til en entreprenøriell enhet.
Ekspertferdigheter
- Økonomisk teori og teoretisk bakgrunn: nyutdannede kan anvende omfattende økonomisk og teoretisk kunnskap på aktivitetsnivå av gründerenheter, identifisere gjeldende økonomiske verdier sett av en gründerenhet, ved hjelp av matematiske metoder for å analysere de relevante områdene;
- Bedriftsadministrasjon, finans, regnskap og skatter: nyutdannede bruker kunnskap om forretningsadministrasjon, regnskap og skatter for å sikre standard drift av en liten bedrift;
- Entreprenørskap: nyutdannede kan identifisere forretningsmuligheter, evaluere bedriftsutviklingspotensialet, samarbeide med partnere og investorer, både i et hjemmemarked og på internasjonal skala, bruke prosedyrer for innovasjon og markedsføring av både produkter og tjenester, bruke kreative innovative forretningstilnærminger basert på en kritisk vurdering av muligheter tatt i betraktning mulige risikoer ved det nasjonale og internasjonale markedet, er kjent med juridiske reguleringer på et nivå som er nødvendig for å starte og utvikle en virksomhet, sette opp og implementere en forretningsplan, definere en forretningsmodell og dens praktiske implementering, administrere utvikling av forretningsaktiviteter i alle stadier av bedriftsutvikling.
- Ledelse og ledelse: nyutdannede kan fullt ut vurdere den potensielle utviklingen av den strategiske konkurranseevnen til selskaper og organisasjoner som foreslår strategiske varianter av å ta forretningsmuligheter, basert på en kritisk vurdering av markedssituasjonen, de kan formulere mål og velbegrunnede metoder for problemløsning , utarbeide handlinger og strategiske planer for å implementere virksomheten til virksomheten. De oppretter og utvikler team for å håndtere omfattende prosjekter og forretningsplaner, effektivt ansette teamarbeid og anvende prinsipper for ledelse og ledelse både på bedriftsnivå og på internasjonal skala, velge egnede instrumenter for å støtte forretningsaktiviteter, anvende ledelsesprinsipper i globalt og flerkulturelt forretningsmiljø, være i stand til å bedømme og definere metoder for å forbedre konkurranseevnen;
- Bedriftsmarkedsføring og kommunikasjon: nyutdannede bruker markedsføringsverktøy for å vurdere markedet og forretningsmuligheter, gjennomføre markedsundersøkelser ved bruk av kvantitative og kvalitative metoder, tolke resultatene av henvendelsene ved hjelp av passende analyser designet for å dimensjonere situasjonen i et globalt markedsmiljø, implementere aktiviteter mot bedre bedriftskommunikasjon, design omfattende produkter og tjenester, bruk merkevareutviklingsteknikker for bedre produkter og tjenester.
- Presentasjons- og kommunikasjonsteknikker: nyutdannede kan kommunisere i rollen som eier og leder av en liten bedrift, kommunisere i team under arbeid med omfattende prosjekter, og presentere en forretningsplan for ulike interessegrupper, mens de forhandler kan de velge passende metoder for å løse konflikter, tydelig presentere sine holdninger under intern og ekstern kommunikasjon, formulere og presentere essensen av problemene man står overfor, være kjent med nettbaserte kommunikasjonsverktøy i forretningspraksis.
- Språkkunnskaper: nyutdannede kan jobbe med engelsk tekst både på generelt og spesielt nivå, være i stand til å kommunisere skriftlig og muntlig i formelle og uformelle situasjoner;
Generell kompetanse
- Vurdering av utviklingen av et forretningsmiljø i en bredere økonomisk kontekst og evaluering av innvirkningen på næringslivet og samfunnet.
- Forstå rollen til forretningsaktiviteter både på bedriftsnivå og økonomi som helhet sammen med deres betydning for samfunnet.
- En helhetlig systematisk tilnærming til problemløsning basert på en kritisk analyse med sikte på en gjennomførbar løsning og dens implementering.
- Selvtillit og kreativitet i å håndtere komplekse forretnings- og ledelsesproblemer
- Gjennomføring av prosjektorienterte aktiviteter med vekt på maksimal effektivitet og vurdering av kritiske punkter og bidrag til et prosjekt.
Språkkunnskaper utgjør en bestemt gruppe av kompetanser. Ettersom studiet tilbys på engelsk, skrives engelske lærebøker og annet studiemateriell på engelsk. Spesiell oppmerksomhet rettes mot de spesifikke egenskapene til programmet, det vil si å gjøre forretninger under forholdene i Tsjekkia, og sammen med de tsjekkiske lovbestemmelsene kreves det ferdigheter også med den tilsvarende engelske terminologien. Språkkunnskaper er spesielt utviklet på følgende områder:
- kunnskap: spesialisert engelsk vokabular;
- ferdigheter: gode lese- og skriveferdigheter i spesialisert engelsk tekst, flytende kommunikasjon på engelsk;
- kompetanse: forberede og gjennomføre møter og forhandlinger på engelsk, holde presentasjoner på engelsk.
Karrieremuligheter
Studenter som fullfører programmet for entreprenørskap og småbedriftsutvikling er godt forberedt til å drive virksomhet som handelsmenn og i små og mellomstore bedrifter. De kan spille rollen som en grunnlegger, eier og leder av et selskap. De kan finne jobber i familiebedrifter så vel som i alle små og mellomstore bedrifter, inkludert oppstartsbedrifter. De kan delta i forretningsutviklingen av virksomheter så vel som i ledelsen av slik utvikling. De vil finne gode muligheter i miljøet til store selskaper i stillinger som er ansvarlige for omfattende prosjekter som utvikler og markedsfører produkter og tjenester, og innovativ forbedring av forretningsaktiviteter til et stort selskap. De kan også ansettes som personer ansvarlige for utvikling og implementering av markedsførings- og forretningsaktiviteter til gründerforetak og andre organisasjoner.
Galleri
Læreplan
1. studieår
Obligatoriske kurs
- Matematikk
- Team og bedriftsutvikling
- Forretningsideutvikling
- Digital markedsføring og sosiale medier
- Bedriftens økonomi
- Økonomistyring av små selskap
- Jus i entreprenørskap
- Ledelse
- Markedsføring
- Markedsøkonomi
- Prinsipper for entreprenørskap
2. studieår
Obligatoriske kurs
- Entreprenørskapspraksis 1
- Entreprenørpraksis 2
- Regnskap og skatter
- Konkurranseevne og merkevarebygging av små selskap
- Personalledelse i små selskap
- Markedsundersøkelser
- Prosjektledelse
- Tjenesteledelse
Valgfrie kurs
- Francouzština for začátečníky
- Francouzština for začátečníky
- Francouzština for začátečníky 2
- Francouzština for začátečníky 2
- Francouzština for mírně pokročilé
- Francouzština for mírně pokročilé
- Francouzština pro mírně pokročilé 2
- Francouzština pro mírně pokročilé 2
- Italština for začátečníky
- Italština for začátečníky
- Italština for začátečníky 2
- Italština for začátečníky 2
- Italština for mírně pokročilé
- Italština for mírně pokročilé
- Italština pro mírně pokročilé 2
- Italština pro mírně pokročilé 2
- Němčina pro začátečníky
- Němčina for začátečníky 2
- Španělština for začátečníky
- Španělština for začátečníky 2
3. studieår
Obligatoriske kurs
- Entreprenørpraksis 3
- Entreprenørskapspraksis 4
- Avsluttende oppgaveseminar 2
- Forretningsutviklingsvurdering
- Digital markedsføring og sosiale medier
- Handel og salgsfremmende tiltak
- Informasjonssystem for små bedrifter
- Avsluttende oppgaveseminar 1
Valgfrie kurs
- Francouzština for začátečníky
- Francouzština for začátečníky 2
- Francouzština for mírně pokročilé
- Francouzština pro mírně pokročilé 2
- Italština for začátečníky
- Italština for začátečníky 2
- Italština for mírně pokročilé
- Italština pro mírně pokročilé 2
- Němčina pro mírně pokročilé
- Španělština pro mírně pokročilé