BA - Bachelor of Arts in Digital Communication
Munich, Tyskland
VARIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Feb 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 14 100 / per year
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Opptak
Stipend og finansiering
Flere stipendalternativer er tilgjengelige. Vennligst sjekk instituttets hjemmeside for mer informasjon.
Læreplan
Bachelor of Arts i digital kommunikasjon er et syv-semesters, tre-årig program som omfatter en omfattende læreplan designet for å gi studentene et godt avrundet utdannings- og ferdighetssett, totalt 240 studiepoeng med strukturen angitt nedenfor. Studenter som har fullført dette programmet har muligheten til å ta et ekstra åttende semester og få et Diploma of Advanced Studies (DAS).
Førsteårs kjernekurs gir studentene en solid base i alle grunnleggende forretningsområder. Fordypningsemner er innarbeidet i læreplanen i andre og tredje år. I det tredje året vil studentene også fokusere på forretningsledelsesmoduler som dekker sentrale ledelseskonsepter, teorier og viktige verktøy.
År 1
Semester 1 (21 ch | 30 ECTS)
- Administrere mennesker og organisasjoner
- Markedsføring og brukeropplevelse
- Effektiv kommunikasjon
- Økonomi og regnskap
- Innovativ teknologi i næringslivet
Semester 2 (21 kanaler | 30 ECTS)
- Prosjektledelse
- Applied Data Analytics
- Økonomi og næringsliv
- Ansvarlig ledelse
- Digital merkevarebygging, reklame og mediekanaler
- Kreativitet og designtenkning
Semester 3 (21 ch | 30 ECTs)
- Logistikk og drift
- Digital Business
- Finansiell rapportering og analyse
- Entreprenørskap og forretningsutvikling
- Innovasjoner innen digital kommunikasjon
- Mellommenneskelig kommunikasjon i globale sammenhenger
År 2
Semester 4 (22 ch | 30 ECTs)
- Strategier i en forstyrrende verden
- Markedsføring i aksjon
- Business Research Methods
- Strategisk offentlig engasjement og kommunikasjon
- Kommunisere verdi med merkevarebygging
- Målrettede digitale mediekampanjer
Semester 5 (21 ch | 30 ECTS)
- Kreative Business Cases
- Transformasjonsledelse av endring
- Innovasjon i næringslivet
- Digital grafisk design og ledelse
- Innholdsskaping i den digitale æra
- Etikk og lovverk for digital kommunikasjon
År 3
Semester 6 (27 Ch | 30 ECTS)
- Global virksomhet og strategi
- Bedriftskonsulentprosjektet del I
- Markedsføring over kulturer
Semester 7 (27 Ch | 30 ECTS)
- Utvikle lederskap og ledelse
- Bedriftskonsulentprosjektet del II
- Internasjonalt entreprenørskap
Eksamen (krav)
For å oppgradere, i tillegg til de oppførte kursene, må studentene også fullføre følgende for totalt 22 CH | 30 studiepoeng:
- Business Immersion Week
- Avhandlingsseminarer
- Avsluttende saker: Business/Spesialisering
- Dissertation
Diplom for avanserte studier
Semester 8 (21 ch | 30 ECTS)
- Bedriftsrådgivning og prosjektledelse
- Entreprenørskapsledelse
- Profesjonelle myke ferdigheter
- Protocol in a Connected World
- Forhandling og lobbyvirksomhet
- Medieplanlegging
Programresultat
Læringsutbytte
Dette programmet gir studentene en akademisk og profesjonell utdanning som forbereder dem til stillinger innen PR, reklame, markedsføring, kommunikasjon og ledelse. Læreplanen for PR inkluderer kurs i publisitet, forskning og forhandlinger. Gjennom dette programmet vil studentene:
- Få forståelse for feltet PR og kunne utarbeide grunnleggende kommunikasjonsstrategier.
- Etablere en tverrfaglig kunnskap om PR, reklame, markedsføring, kommunikasjon, forskning, forhandlinger og ledelse.
- Vise inngående kunnskap om de viktigste teoriene om kommunikasjon og deres anvendelighet.
- Vise dyktige muntlige og skriftlige ferdigheter.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Bachelor of Arts i digital kommunikasjon gir studentene grunnleggende kunnskaper innen alle større forretningsområder samt spesialkompetanse innen kommunikasjon og PR. Disse inkluderer sosiale medier og forbrukeratferd. Studenter som fullfører denne graden kan være interessert i følgende stillinger:
Kommunikasjonsleder
Kommunikasjonsledere er ansvarlige for å skape, distribuere og overvåke meldinger om organisasjonen til dens interessenter. De er ansvarlige for å lage en organisasjons kommunikasjonsmateriell, inkludert årsrapporter og pressemeldinger, etablere relasjoner med interessenter, og sikre at organisasjonsbudskapene er enhetlige og skaper et positivt bilde. En kommunikasjonsleder vil også spille en nøkkelrolle i krisehåndtering og vil overvåke meldinger publisert av tredjeparter for omdømmehåndtering.
For å lykkes i dette yrket, må en kommunikasjonsleder ha sterk skriving, redigering og korrekturlesing samt presentasjonsevner. De må også presentere og kommunisere med tillit.
Social Media Manager
Ledere for sosiale medier legger jevnlig ut innhold på en organisasjons sosiale mediekanaler om dens aktiviteter. I tillegg til å dele innhold, engasjere seg med følgere, promotere og spore tredjepartsomtaler, overvåker ledere av sosiale medier resultatene for optimalisering. De samhandler direkte med målgruppen og koordinerer med andre avdelinger for å holde seg à jour med en organisasjons aktiviteter og også for å gi tilbakemelding på handlinger. En leder for sosiale medier kan jobbe innenfor en kommunikasjons- eller markedsavdeling.
For å lykkes som leder for sosiale medier, må kandidater være digitalt kunnskapsrike og ha gode tekstforfatter- og analytiske ferdigheter. Grafisk design og audiovisuell kunnskap er å foretrekke.
Teknisk forfatter
Å oversette kompleks tekst til en mer leservennlig versjon er teknisk skribents ansvar. De gjennomfører også research og intervjuer og sørger for at skriveprosjekter leveres i tide. Tekniske skribenter skriver også forretningsforslag, oppdaterer et selskaps nettsted og gjennomgår viktige bedriftsdokumenter. De jobber ofte som frilansere eller er innleid av blant annet ingeniør-, medisinske og forskningsorganisasjoner.
Ferdigheter innen teknisk skriving inkluderer gode ferdigheter i skrive-, redigerings- og korrekturlesing, samt evnen til å analysere og forstå komplekse data.
Kampanjeadministrator
Kampanjeledere hjelper til med å opprette og kjøre en organisasjons integrerte markedsføringskampanjer for å sikre at de når organisasjonens mål og genererer salg. Disse fagfolkene samarbeider vanligvis med tredjepartsagenter for å sikre riktig forberedelse og implementering av en kampanje. Oppgavene deres er omfattende når de koordinerer og overvåker alle aspekter av en kampanje. Ved å jobbe innenfor et forhåndsdefinert budsjett, vil de rapportere om kampanjeeffektivitet i form av kunderekkevidde og salgseffekt, blant annet. Kampanjer vil strekke seg over ulike markedsføringsområder, inkludert digital, e-post, TV, radio og print, blant annet for maksimal effekt.
Sterke organisatoriske og ledelsesmessige ferdigheter kreves av en kampanjeansvarlig samt kunnskap om økonomi og høy kreativitet.
Arbeidsområder
Bachelor of Arts in Digital Communication-graden gir studentene inngående kunnskap om store forretningsdisipliner samt en spesialistkompetanse innen kommunikasjon og PR. Vellykkede kandidater av denne graden kan jobbe i flere fagfelt, hvorav noen vi lister nedenfor:
- Reklame
- PR
- Lobbyvirksomhet
- Intern kommunikasjon