
Bachelor in
Bachelor i enogastronomi i fjellområder Free University of Bozen-Bolzano

Introduksjon
Dette programmet, utviklet sammen med kokken Norbert Niederkofler, gir deg de tverrfaglige ferdighetene du trenger for å jobbe innen sunn, bærekraftig fjellenogastronomi, respektere biologisk mangfold, bygge på lokale tradisjoner og produkter, og fokusere på matinnovasjon i en sirkulær økonomi.
Tradisjon (respekt for verdier, gamle bearbeidingsmetoder og territoriet), kreativitet (bruke naturlige produkter for å få mest mulig ut av smakene deres), ærlighet (verdsette produsentenes arbeid ved å integrere dem i en god sirkel som produserer økonomisk, sosial og kulturell vekst), innovasjon (bruke ulike teknikker for å trekke ut mest mulig smak fra råvaren og presentere den så naturlig som mulig på tallerkenen) og bærekraft (integrering av prosesser i et sirkulært system som samtidig utvikler mat, økonomi og kultur) er verdiene som veileder dette programmet.
Målet med dette trespråklige programmet er å lære opp mat- og vineksperter som er i stand til å heve mat til kulturstatus og gi den en ny identitet, på grunnlag av Michelin-stjernekokken Norbert Niederkoflers Cook the Mountain-filosofi. Et innovativt konsept som tar sikte på å revurdere økonomisk og sosial utvikling ved å undersøke forholdet mellom produksjon, produkt, territorium og forbruk for å skape et kjøkken som er en katalysator for kulturelle prosesser for å spre en modell for bærekraftig utvikling. Råvarene, som ofte er vanskelige å finne i en ugjennomtrengelig kontekst som Dolomittene eller andre fjellområder, gjøres mer verdifulle gjennom gjenoppretting av tradisjoner og gjenoppdagelse av biologisk mangfold med det endelige resultatet av å heve mat til kultur og gi den en ny identitet. Effekten er å bidra til opprettelsen av et tverrgående forskningslaboratorium på gastronomi som undersøker verdiene som på globalt nivå kulturelt og sosialt forener menneskene som lever i fjellet som en ressurs, lidenskap, utfordring, arv som skal beskyttes, som samt å oppmuntre til en ny måte å oppleve forholdet mellom mat og fjell som kombinerer etikk og fellesskap, miljømessig bærekraft og territoriell utvikling.
I denne sammenhengen tar mat- og vineksperter som uteksamineres fra dette programmet rollen som "emosjonelle lærere", som er i stand til å fremme en ny livsstil.
Opptak
Læreplan
Programmet kombinerer forelesninger, besøk og aktiviteter med bønder, og workshops, med matlagingsopplevelser med internasjonalt anerkjente kokker og et internship på AlpiNN - Food Space & Restaurant, Norbert Niederkofler og Paolo Ferrettis restaurant som ligger på toppen av Kronplatz-Plan de Corones og definert. som "hjemmet til Cook the Mountain".
I første del av programmet undervises i grunnleggende begreper i matematikk, statistikk, kjemi og biologi, sammen med bærekraftig plante- og dyreproduksjon og den historiske og antropologiske utviklingen av bruken av dem. Det andre året er viet mat og vin, inkludert prosesser, teknologier og organisasjonsmodeller, mikroorganismers rolle i mat og hvordan de kan kontrolleres, sikre mathygiene, fermenterte produkter, samt økonomisk styring av små og store matvarer og viner. bedrifter (fra agriturisme til cateringselskaper på ulike nivåer i produksjonskjeden). Til slutt er det tredje året dedikert til visuell og sensorisk kommunikasjon av mat- og vinprodukter, markedsføring og matlov, og teknikker for utvinning av biprodukter.
De lokale gjestfrihetsskolene og South Tyrolean Hotel and Restaurant Association (HGV) er også aktive samarbeidspartnere.
Utvekslingsprogrammer og praksisplasser
Fakultetet tilbyr utvekslingsprogrammer med universiteter over hele verden og unibz er en del av et stort nettverk av samarbeid med arbeidsgivere i Italia og i utlandet hvor du kan ta dine obligatoriske praksisplasser.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Nyutdannede jobber som fjellmat- og vineksperter i tekniske og organisatoriske roller med spesifikke ferdigheter i matsektoren (teknologi og kvalitetskontroll, mattrygghet og hygiene; ledelse av fjellmat- og vinproduksjonsselskaper), hotellsjefer eller kjøkkensjefer, logistikk ledere, innkjøpseksperter eller ledere av spesialiserte selskaper som cateringselskaper, restauranter eller selskaper som tilbyr typiske fjellmat- og vinprodukter og -tjenester (landbruksturisme, mat- og vinturisme, e-handel, sosiale medier, konferanser og arrangementer).
Takket være deres robuste vitenskapelige, kulturelle og tekniske ferdigheter, vil de være i stand til å ta på seg kommunikasjonsroller i media eller i store selskaper innen mat-, gastronomi-, catering- og vinsektorene, i ledelse og organisering av kulturelle arrangementer, innen mat og vinkritikk, i den regionale gastronomiske promoteringen, i analysen av selskapets strategier og økonomiske/finansielle og kulturelle/kunstneriske verdier (historie om landbruk og mat; matkultur og symbolikk; antropologiske studier, kunst og design).
Deretter kan de også bestemme seg for å fortsette utdanningen ved å melde seg på et masterprogram innen matvitenskap og teknologi, landbruk eller vindyrking og ønologi.