Bachelor of Arts (Honours) Scheme i design
Hong Kong Polytechnic University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Hung Hom, Hongkong
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
HKD 145 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* per studieår betales med to like terminer før starten av første og andre semester av studieåret
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Programkarakteristikker
Studenter som søker om ordningen kan velge mellom ni designspesialister:
- BA (Hons) i design (reklamedesign)
- BA (Hons) i design (miljødesign)
- BA (Hons) i design (informasjonsdesign)
- BA (Hons) i design (interaksjonsdesign)
- BA (Hons) i design (interiørdesign)
- BA (Hons) i design (mediedesign)
- BA (Hons) i design (produktdesign)
- BA (Hons) i design (Service Design)
- BA (Hons) i design (sosial design)
Ordningen er rangert blant de beste designprogrammene i verden. Opptak er svært konkurransedyktig. Vi ønsker velkommen kandidater som er dedikerte til å bli ambisiøse designere. Er du en ekspert på å konseptualisere et romlig design? Er du en mester i kommunikasjon og produksjon av visuelt innhold av høy kvalitet? Har du unike ideer for å forbedre bruken og utformingen av hverdagsprodukter? Har du lett for å se for deg nye tjenester, innovasjon og entreprenørielle muligheter i sosial og kulturell sektor?
Kvalifiserte søkere må ha en sterk interesse for design og ha kreativ nysgjerrighet, gode visuelle ferdigheter og evner, ferdigheter i tredimensjonale eller blandede medier, evne til å utforske og utvikle ideer, og kapasitet til å løse problemer. De vil være interessert i hvordan design kan adressere problemstillinger i dagens samfunn og bidra til å gjøre verden til et bedre sted.
Kjennetegn ved ordningsbasert opptak
Studentene følger først en felles læreplan under ordningen.
Dette skjemabaserte opptaket fungerer som et uerklært spor. Det gir studentene omtrent et år til å identifisere interesseområder og karriereambisjoner, noe som letter valg av hovedprogram.
Beslutningen om å ta opp en student til hovedfag vil bli tatt av skolen basert på studentens eget valg, mappeevaluering, intervjuprestasjon, GPA og individuelle fagresultat. Studentene vil bli bedt om å rangere hovedvalgene sine (fra det mest foretrukne til det minste) i løpet av semester 2 (sannsynligvis før den avsluttende eksamen) av studiet for første år for skolens vurdering og godkjenning.
Læreplan
BA (Hons) i Design Scheme er en fireårig fulltidsstudie æresgrad. Alle studentene fullfører en felles Design Foundation i år 1, etterfulgt av en Design Cluster i år 2, før de fokuserer på deres valgte Design Specialism i år 3 og 4. Hver spesialitet har en dedikert studie Pathway med noen vanlige emner. Studenter uteksamineres fra ordningen i en av følgende ni designspesialister: Reklamedesign, miljødesign, informasjonsdesign, interaksjonsdesign, interiørdesign, mediedesign, produktdesign, tjenestedesign og sosial design.
År 1 Design Foundation: Common Basics
Fokuset for år 1 er å gi et bredt basert grunnlag i vanlige designferdigheter, kunnskap og integrasjon for å gjøre studentene i stand til å bli kreative tenkere. Den utsetter studentene for et bredt spekter av designdisipliner og tilnærminger som dekker designhistorie og teoriene og teknikkene som er nødvendige for at studentene skal lykkes i alle programmene som tilbys av School of Design. Året introduserer studentene til designtenkeprosesser, designe ferdighetsbaserte kurs og verdibaserte innovasjons- og designsamarbeidsferdigheter for å utvikle studioprosjekter.
År 2 Design Cluster: Tverrfaglige samarbeid
Studenter på 2. år velger en av fire designklynger: kommunikasjonsdesign, miljødesign, produktopplevelsesdesign og tjenestedesign. De fire klyngene gir en bred base av disiplinorienterte studier som forberedelse til spesialisering i år 3 og 4. Studenter i år 2 utvikler en rekke essensielle ferdigheter gjennom tekniske kurs i digitale ferdigheter, designteorier og -kultur, og praktisering av inter- disiplinære samarbeid. Studentene velger sin foretrukne designspesialist på slutten av år 2.
År 3 Designspesialist: Disiplinutforskning
År 3 er det første året med disiplinspesifikke studier i en av de ni designspesialismene som tilbys: Reklamedesign, miljødesign, informasjonsdesign, interaksjonsdesign, interiørdesign, mediedesign, produktdesign, tjenestedesign og sosial design. Studentene utforsker den valgte designspesialisten gjennom dedikerte studier Pathways i disiplinspesifikke emner. Obligatoriske tverrfaglige fag, som designentreprenørskap, oppmuntrer til samarbeid mellom studenter med ulik kompetanse. Designstudioer tilbyr en testplass for kunnskap og ferdigheter som er lært i designprosjekter.
År 4 Designspesialist: Integrativ design
År 4 er det andre året av Designspesialisten. Dette programmet utvikler studentenes kritiske og profesjonelle evner innen design. Studentene lærer å takle komplekse designproblemer gjennom eksterne klientfokuserte og tverrfaglige studioprosjekter. Studentene forsker også på og forhandler om et endelig designforslag, kjent som et Capstone-prosjekt, der de demonstrerer sin evne til å overvinne sofistikerte og mangefasetterte utfordringer.
Studentene er pålagt å fullføre totalt 124 studiepoeng for å oppgradere, inkludert 30 studiepoeng fra emner med generelle universitetskrav, 31 studiepoeng fra vanlige obligatoriske emner og 63 fra disiplinspesifikke og valgfrie emner.
Sekundære hoveddetaljer
Alternativet for Secondary Major i innovasjon og entreprenørskap (IE) er tilgjengelig for studentene innen BA (Hons) Scheme in Design.
Funksjoner
- Utstyr fremragende studenter med ferdigheter for allsidig utvikling i henhold til deres ambisjoner, evner og interesser.
- Gi en fleksibel struktur for studenter for å få de nødvendige ferdighetene og evnene for oppstart.
- Gi studentene det globale forretningsspråket og forbered dem på muligheter i en stadig mer sammenkoblet verden.
Emner kan tjene som dobbelttelling:
- Innovasjon og entreprenørskap (IE): Introduksjon til markedsføring, design for sosial og kulturell virksomhet, interaktive medier og markedsføring
Alternativet for en sekundær hovedfag i AI og dataanalyse (AIDA) er tilgjengelig for studentene som vil melde seg på BA (Hons) i Design (Produktdesign) eller BA (Hons) i Design (Interaction Design).
Funksjoner
- Oppdra en ny generasjon designere for å fokusere på integrering av de fremvoksende teknologiene innen brukeropplevelse, systemtenkning, datavisualisering, prototyping og spilldesign, i mellomtiden med følsomhet og forståelse for fellesskap, kultur og historie.
- Utfør kontekstuelle vurderinger og foreta kritiske vurderinger etter å ha vurdert flere tilnærminger til og mulige implikasjoner av AI og dataanalyse i forskjellige scenarier.
- Manipulere ulike verktøy i den iterative designprosessen, inkludert forskning, analyse, ideer, konseptutvikling, prototyping, testing, teknisk implementering og evaluering.
Emner kan tjene som dobbelttelling:
- AI og dataanalyse (AIDA): Integrert Capstone-prosjekt, interaktive medier og markedsføring
Bemerke:
AI og dataanalyse (AIDA): Foretrukket vil bli gitt til studenter med naturvitenskapelig bakgrunn, spesielt fysikk og/eller matematikk-kjerne og/eller utvidet modus.
Karrieremuligheter
Vår bredbaserte utdanningstilnærming fostrer allsidige designtalenter med robuste designferdigheter som er klare for et bredt spekter av karriereveier innen design.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i design (Reklamedesign) kan forfølge karrierer i reklamebransjen som kunstdirektører, tekstforfattere, markedsledere/digital markedsføringsledere, interaktive reklamedirektører, kontoledere og elektroniske handelsledere.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i Design (Environmental Design) kan bygge karrierer som arkitektoniske designere, romlige designere, eksperter på økologi og bevaring, byromsdesignere, landskapsdesignere og konsulenter for bærekraftsdesign.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i Design (Informasjonsdesign) kan søke karrierer som designere innen bedriftsidentitet og publikasjoner, webdesignere, grafiske designere, utstillings- og emballasjedesignere, informasjonsdesignere og bevegelsesgrafiske designere.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i Design (Interaction Design) kan bli interaksjonsdesignere, brukeropplevelsesdesignere, visuelle designere, spilldesignere og innholdsgeneratorer innen innovative felt som informasjonsteknologi, interaktive produkter og tjenester.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i design (interiørdesign) kan forfølge karrierer som interiørdesignere, interiørarkitekter, romlige designere, designere innen romlig identitet og merkevarebygging, scenografer, utstillingsdesignere, møbel- og innredningsdesignere, lysdesignere, landskaps- og interiørdesignere og opplevelsesdesignere
- Nyutdannede fra BA (Hons) i design (Media Design) kan søke karrierer som filmskapere og produsenter i verden av digitale medier, digital underholdning, medieproduksjon i kreative virksomheter, som nye medier, film- og animasjonsproduksjon og digitalt medieinnhold produksjon.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i Design (Produktdesign) kan forfølge karrierer som industri- og produktdesignere, produktstylister og merkevarekonsulenter, produktsystemdesignere, konseptinnovatører, designsjefer, designere for produktprodusenter og produktdesignkonsulenter.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i design (Service Design) kan utvikle karrierer som tjenestedesignere, strategiske designere, brukeropplevelsesstrateger, designkonsulenter, designere for kundeopplevelser og nystartede gründere innen mobilitet, kommunikasjon, turisme og gjestfrihet , helsevesen, finans, detaljhandel, utdanning, underholdning og myndigheter.
- Nyutdannede fra BA (Hons) i design (sosial design) er utstyrt for å bli prosjektdesignere, kreative koordinatorer og sosiale entreprenører i samfunnsbaserte sosiale og kulturelle virksomheter, bottom-up-kooperativer, sosiale innovasjonsbyråer og tverrfaglige designkonsulenter.