Bachelor i transportdesign
Turin, Italia
VARIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk, Italiensk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2024
STUDIEAVGIFT
EUR 8 300 *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* påmeldingsavgift: € 1200 / skolepenger: € 7.400
Introduksjon
IAAD studerer i Torino: IAAD Department of Transportation Design
IAAD -avdelingen for "Car Body Architecture" først i Italia åpnet i Torino i 1978. Siden 2008 har avdelingen for "Transportdesign" hatt rett til minne om Andrea Pininfarina. Siden 2016 er Giorgetto Giugiaro president og Maestro.
Spesialiseringen i transportdesign omhandler studiet av de viktigste transportmidlene med fokus på mobilitetssystemer og miljømessig bærekraft.
Å designe et kjøretøy betyr ikke bare å føde en showbil. Målet med kurset er å lære opp bevisste designere og overføre viktigheten av å kjenne det refererende markedet og samfunnet som legemliggjør det: design i dag må ta hensyn til teknologiske, sosiale, markedsføringsbehov, budsjettbegrensninger og miljømessig bærekraft.
Design handler om å la folk fortsette å flytte fra ett sted til et annet effektivt, selv ha det gøy, men begrenser så mye som mulig de miljømessige og økonomiske konsekvensene.
Transportdesignplanen gir grunnleggende disipliner som historie og kritikk av designet, for gradvis å gå over til mer spesifikke emner som teori om persepsjon, gestaltpsykologi, grunnleggende design, vitenskap og teknologi for materialer, representasjonsteknikker, design av produktsystem, bildesign, motorsykkel og scooterdesign, etc. Og så selvfølgelig frihåndstegningsprogramvare og hjelpemiddel i designet, for eksempel Photoshop, Alias og Rhino.
Torino og bildesign
Torino er den ubestridte verdenshovedstaden for bildesign og et av ekspertisene i den internasjonale bilindustrien: den store italienske produksjonen av Fiat, Lancia, Alfa Romeo og Ferrari, designet av Giugiaro og Pininfarina, Bertone, bilinnovasjonen til Centro Ricerche Fiat, robotteknologiene til DEA, Comau og Rambaudi, innovasjonen av Oxygen (elektrisk alternativ mobilitet), for ikke å snakke om en enorm satellittaktivitet som ikke bare tjener Fiat, men nesten alle de store bilprodusentene i Europa og verden. For å bekrefte dette i dag velger også kinesiske designfirmaer Torino som et europeisk sete.
Takket være denne viktige forsyningskjeden, er IAAD transportdesignavdeling flankert av en samling viktige partnerbedrifter, både offentlige og private, som bidrar til aktivering av forskningsprosjekter, spesielle foredrag, workshops og seminarer, bedriftsbesøk, utdanningsaktiviteter og praksisplasser.
IAAD har også mange partnerskap med internasjonale selskaper som Renault, Yamaha, Ducati, Volkswagen, Piaggio, Honda, Mercedes, etc. som tilbyr sine studenter flere muligheter til å jobbe sammen med ledende internasjonale eksperter.
- Avdelingspresident: Giorgetto Giugiaro
- Strategisk direktør: Chris Bangle
- Koordinator for det treårige kurset: Attila Bocsi
Rute
Åpningen av studieåret forventes i oktober, med vanlig seremoni.
De vanlige timene begynner 1 uke etter, i henhold til tidsplanen, og finner sted fra mandag til fredag, mens aktiviteter på lørdag tidvis kan settes inn. Eventuelle ekstraordinære forelesninger og seminarer gis med varsel.
Leksjoner følger normalt timeplanen som er publisert på Innkallingsstyrelsen før hvert semester.
Det er en god ide å sjekke den daglige timeplanen som er lagt opp på varseltavlen, for å se etter endringer og klasserom der leksjonene finner sted.
Studieårsåpning
- 2. og 3. år: oktober
- 1. år: oktober
Jeg Semester
- 2. og 3. år: oktober / januar
- 1. år: oktober / januar
Design Workshop - bare 2. og 3. år
- februar
II Semester
- Februar / mai
Eksamen og avhandling:
- Jeg ordinær økt: februar
- II ordinær sesjon: juni (1. og 2. år)
- II ordinær sesjon: juni (3. år)
- Jeg ekstraordinær økt: juni
- II ekstraordinær økt: September
- Avhandlingens vanlige sesjon: juni / juli
Uker utenfor vanlige leksjoner:
- Februar (1. år)
- Januar / februar (2. og 3. år)
- juni
I løpet av disse ukene må studentene sikre tilgjengeligheten for å delta i ytterligere klasser eller fangstundervisning. Tidsplanen kan endres som vil bli kommunisert på behørig måte.
eksamener
Studenter tas bare opp til eksamensmøtene (2 per studieår) bare hvis de er oppdaterte med utbetalinger, ikke overskrider minimumskravet på oppmøte, og - hvis noen - har bestått midtveis -sjekkene for hvert emne.
I tilfelle feil på en eller flere undersøkelser i ordinær økt, vil studentene ha tilgang til oppfordringen til de ekstraordinære eksamenssesjonene (2 per studieår).
Prosedyrene for å få tilgang til eksamensøktene er inneholdt i instituttforordningen, gitt årlig til studenter, og tilgjengelig på Didactic Office.
Eksamen og avhandling:
|
|
Avhandling
For å oppnå kvalifiseringen ved slutten av det tredje året av kurset, må IAAD -studenter levere to avhandlinger: en klasseoppgave og en individuell avhandling, i tillegg til den personlige porteføljen.
Klasseoppgaven som er forskjellig for hver avdeling, som skal utføres i arbeidsgrupper, er realisering av et prosjekt spesifisert av instituttet, i samsvar med de ulike problemstillingene i pensum.
Klasseoppgaven holdes under veiledning av instituttkoordinatoren og 3. års professorer, med støtte fra eksterne tiltak - partnerbedrifter og deres referenter.
Den individuelle oppgaven består av et individuelt prosjekt som studenten skal utføre i total autonomi, identifisere et tema, en partner med sin referent (ekstern mentor) og en veileder ved fakultetet IAAD (Academic Mentor).
Den ordinære avhandlingen av avhandlingen er planlagt for hvert år i juli.
Læreplan
Rute
Avhandling
Galleri
Programresultat
På slutten av kurset har studentene et førstenivå akademisk diplom anerkjent av MUR (departementet for utdanning, universiteter og forskning) tilsvarende en bachelorgrad i design (DIPL02) - Transportdesign
Karrieremuligheter
Dette programmet forbereder studentene til å jobbe i ansvarsposisjoner i bilindustrien og i stil- og FoU-sentre for å utvikle produktdesign og avanserte designprosjekter. I tillegg til bildesign, jobber nyutdannede også med suksess i mange andre felt innen kjøretøydesign, for eksempel offentlig transport, jernbaner, motorsykler, båter, yachter og personlig transport.