Bachelor in Computer Science
Riga, Latvia
VARIGHET
4 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 3 340 / per year
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
- Faculty of Computing
- Awards: Bachelor of Natural Sciences in Computer Science
- Amount of credits: 160 credit points or 240 ECTS
- Accreditation: the program is accredited until 23.08.2029
Programmet er designet i henhold til anbefalingene fra ACM/IEEE Computing Curricula. Det er tildelt Euro-Inf Quality Label av European Quality Assurance Network for Informatics Education. Etter endt utdanning kan studentene fortsette studiene på masternivå.
Aim and Tasks of the Study Program
Målet med bachelorstudiet i informatikk er å forberede spesialister som er i stand til å designe og utvikle komplekse applikasjoner og informasjonssystemer.
Programoppgavene:
- Å gi grunnleggende kunnskap i databransjen generelt og i det valgte studiet
- To provide basic knowledge in the foundations of mathematics of computer science
- To provide knowledge, and develop skills necessary for the design and development of complex applications and information systems
- For å utvikle de første ferdighetene til vitenskapelig forskningsarbeid, som vil tillate meg å delta i forskningsprosjekter, fortsette studier for mastergraden
- Å utvikle ferdigheter som er nødvendige for selvstendig videreføring av utdanning, fornyelse av kunnskap og faglig utvikling.
Opptak
Læreplan
Programmoduler
- Teoretisk informatikk
- Software engineering
- Informasjonssystemer
- Informasjonsteknologi
- Datateknikk
- Datadidaktikk.
Programresultat
Kravene til læringsutbytte er beskrevet i dokumentet "Euro-Inf Framework Standards and Accreditation Criteria for Informatics Programs. New Program Outcomes” (siste oppdatering – 12.10.2015), som ble godkjent av organisasjonen “European Quality Assurance Network for Informatics Education” (EQANIE).
Hver studieemnebeskrivelse angir hvilke kunnskaper, ferdigheter og annen kompetanse angitt i det nevnte dokumentet som fremmes av det gitte studiet.
"Euro-Inf rammestandarder og akkrediteringskriterier for informatikkprogrammer. New Program Outcomes" definerer følgende læringsutbytte:
EB1 Underliggende konseptuelt grunnlag for informatikk. Nyutdannede fra programmet kan:
- EB11 beskriver og forklarer de essensielle fakta, konsepter, teorier og matematiske metoder som er relevante for databehandling, datautstyr, datakommunikasjon og informatikkapplikasjoner som passer for deres studieprogram,
- EB12 skisserer egenskapene til relevant toppmoderne maskinvare og programvare og deres praktiske anvendelse,
- EB13 skisserer relevant historisk og nåværende utvikling innen informatikk og viser innsikt i mulige fremtidige trender og utviklinger,
- EB14 anvender og integrerer kunnskap og forståelse av andre informatikkdisipliner til støtte for studier i eget(e) spesialområde(r),
- EB15 demonstrerer bevissthet om behovet for dyp domenekunnskap når man lager informatikkapplikasjoner i andre fagområder.
EB2 Analyse. Nyutdannede fra programmet kan:
- EB21 bruker en rekke teknikker for å identifisere kravene til problemer i den virkelige verden, analysere deres kompleksitet og vurdere gjennomførbarheten av deres løsning ved å bruke informatikkteknikker,
- EB22 beskriver et problem og dets løsning på forskjellige abstraksjonsnivåer,
- EB23 velger og bruker relevante analyse-, modellerings- og simuleringsmetoder,
- EB24 velger passende løsningsmønstre, algoritmer og datastrukturer,
- EB25 analyserer i hvilken grad et informatikksystem oppfyller kriteriene som er definert for nåværende bruk og fremtidig utvikling.
EB3 Design og implementering. Nyutdannede av programmet er i stand til,
- EB31 spesifiserer og designer databehandling/nettverksmaskinvare/programvare som oppfyller spesifiserte krav,
- EB32 beskriver fasene involvert i ulike livssyklusmodeller som brukes til å spesifisere, bygge, teste og sette i drift nye systemer og for å vedlikeholde eksisterende systemer,
- EB33 velger og bruker passende prosessmodeller, programmeringsmiljøer og databehandlingsteknikker for prosjekter som involverer tradisjonelle applikasjoner så vel som nye applikasjonsområder,
- EB34 beskriver og forklarer utformingen av systemer og grensesnitt for menneske-datamaskin og datamaskin-datamaskin interaksjon,
- EB35 bruker relevante praktiske ferdigheter og programmeringsferdigheter til å lage dataprogrammer og/eller andre informatikkartefakter.
EB4 Økonomisk, juridisk, sosial, etisk og miljømessig kontekst. Nyutdannede fra programmet kan:
- EB41 demonstrerer bevissthet om behovet for et høyt nivå av profesjonell og etisk oppførsel innen informatikk og kunnskap om profesjonelle etiske retningslinjer,
- EB42 forklarer hvordan kommersielle, industrielle, økonomiske og sosiale kontekster påvirker informatikkpraksis,
- EB43 identifiserer relevante juridiske krav som regulerer informatikkaktiviteter, inkludert databeskyttelse, immaterielle rettigheter, kontrakter, produktsikkerhet og ansvarsspørsmål, personalspørsmål og helse og sikkerhet,
- EB44 forklarer viktigheten av informasjonspersonvern og sikkerhetsspørsmål i forhold til design, utvikling, vedlikehold, overvåking og bruk av informatikkbaserte systemer.
EB5 Informatikkpraksis. Nyutdannede fra programmet kan:
- EB51 demonstrerer en bevissthet om hensiktsmessige retningslinjer for praksis og industristandarder,
- EB52 beskriver og forklarer administrasjonsteknikker som er passende for design, implementering, testing, distribusjon og vedlikehold av informatikksystemer, inkludert prosjektledelse, konfigurasjonsledelse, endringsledelse, etc., og inkludert relevante automatiserte teknikker,
- EB53 identifiserer risikoproblemer, inkludert sikkerhet, helse og sikkerhet, miljø- og kommersiell risiko, og forklarer risikovurdering, risikoreduksjon og risikostyringsteknikker,
- EB54 foretar litteratursøk og vurderinger ved hjelp av databaser og andre informasjonskilder;
- EB55 utformer og gjennomfører passende praktiske undersøkelser (f.eks. systemytelse), for å tolke data og trekke konklusjoner.
EB6 Andre faglige ferdigheter og kompetanser Nyutdannede fra programmet er i stand til å:
- EB61 organiserer sitt eget arbeid selvstendig, viser initiativ og utøver personlig ansvar,
- EB62 kommuniserer effektivt både verbalt og ved hjelp av en rekke kommunikasjonsmedier til en rekke ulike målgrupper,
- EB63 planlegger selvlæring og forbedrer personlige prestasjoner som et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig faglig utvikling,
- EB64 identifiserer ulike måter å organisere team på og de ulike rollene i et team,
- EB65 deltar effektivt i informatikkgruppearbeid.
Stipend og finansiering
- EUR 500 per måned - borgere fra disse landene er kvalifisert til å søke om et latvisk statsstipend.
- Midlertidige studenters oppholdstillatelse kan jobbe 20 timer per uke.
Karrieremuligheter
Nyutdannede kan fullt ut integreres i det internasjonale omfanget av IT-spesialister. De er vanligvis ansatt i internasjonale og lokale IT-selskaper, oppstartsbedrifter, statlige, ikke-statlige og private organisasjoner. Programmet er også det mest anbefalte studieprogrammet i Latvia i flere siste år ifølge arbeidsgivere.
Program undervisningsavgift
Gjennomføring av programmet
Heltidsstudiet dekker fire akademiske år. Klassene er hovedsakelig fra 8.30 til 18.00 på arbeidsdagene.