University of Latvia
Introduksjon
Handle om
Universitetet i Latvia ble grunnlagt i 1919 og er i dag, med sine mer enn 15 000 studenter, 6 fakulteter og over 20 forskningsinstitutter og uavhengige studiesentre, et av de største omfattende og ledende forskningsuniversitetene i Baltikum. Universitetet tilbyr mer enn 140 statsakkrediterte akademiske og profesjonelle studieprogrammer.
Ved Universitetet i Latvia forskes det på over 50 forskningsfelt som representerer fire hovedområder: humaniora, naturvitenskap, samfunnsvitenskap. Universitetet i Latvia legger stor vekt på utviklingen av internasjonalt samarbeid.
Universitetet i Latvia vier stor oppmerksomhet til utviklingen av internasjonalt samarbeid for å fremme sin identitet internasjonalt og for å styrke universitetets omdømme over hele verden. Til dags dato har Universitetet i Latvia signert 253 bilaterale avtaler over hele verden og mer enn 1046 avtaler med 446 institusjoner i 32 europeiske land innenfor ERASMUS+-programmet. Både innkommende og utgående utvekslingsstudenter bruker en av de tilgjengelige studentmobilitetsavtalene: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, bilaterale avtaler og avtaler mellom land.
QS World University Ranking
I år har University of Latvia (UL) blitt rangert blant 4% toppuniversiteter i verden innenfor QS World University Rankings, og inntar nå 801.–850. plass. Innenfor QS WUR rangering etter emne rangert på 401.-450. plass.
Kvalitetsledelse ved Universitetet i Latvia
På grunn av at alle har ulik forståelse av kvalitetsfaget, har det oppstått ulike definisjoner av dette begrepet over tid. Disse definisjonene dekker ulike felt – fra kvaliteten på produktene til organisasjonsledelse. Innenfor rammen av EUs Phare Multi-Country Programs i høyere utdanning-prosjektet "Quality Assurance in Higher Education", ble kvalitetssikringsmanualen for høyere utdanning publisert. Forfattere av håndboken tilbyr få kvalitetsoppfatninger som er mest relevante for høyere utdanning, nemlig:
1) Kvalitet som fortreffelighet – konseptets mål er å strebe etter å være best.
2) Kvalitet som "egnethet til formål" - kvalitet på noe for et bestemt formål.
3) Kvalitet som transformasjon – mens studentenes mål og syn er i endring, er universitetet i stand til å variere med dem og oppnå deres behov, dvs. tilpasse seg.
4) Kvalitet som terskel – universitetet setter visse normer og kriterier. Enhver enhet som når eller overgår disse normene og kriteriene anses av kvalitet.
5) Kvalitet som minimumsstandarder - en bred definisjon av ønsket kunnskap, ferdigheter og holdninger til nyutdannede.
6) Kvalitet som forbedring – universitetet bør forbedres kontinuerlig.
For å sikre kvalitet på alle nivåer i organisasjonen, bør universitetet etablere hensiktsmessige kvalitetsstyringssystem.
Prioriteringen av kvalitetssikring i høyere utdanning er fastsatt både av europeisk lovgivning og praksis ( Bergenskommuniké - Standarder og retningslinjer for kvalitetssikring i det europeiske høyere utdanningsområdet) og av latvisk statslovgivning. Disse dokumentene understreker nødvendigheten av implementering av internt kvalitetssikringssystem ved universitetene.
Kvalitetsledelse og revisjonsavdeling har ansvar for utvikling og implementering av kvalitetssikringssystem i UL.