Keystone logo
Yunnan University

Yunnan University

Yunnan University

Introduksjon

云南大学 ble grunnlagt i 1922, da private land øst University, i 1934 skiftet navn til Provincial 云南大学 , i 1938 endret til National 云南大学 , er det en av Kinas vestlige grense av de tidligste etablert omfattende universitet. I 1937, den berømte matematikeren, pedagog Xiong Qinglai som president, et stort antall kjente forskere ansatt for å undervise på skolen, har videregående skole utvikling lagt et solid faglig grunnlag og utgangspunkt, og skaper en strålende første gang i skolens historie en stor sky. 1940, 云南大学 har utviklet seg til en inkludert liberal arts, jus, vitenskap, teknikk, landbruk, medisin og andre disipliner, inkludert større en i de internasjonale innflytelsesrike kinesiske kjente universiteter. I 1946, "Encyclopaedia Britannica" the 云南大学 som en av Kinas 15 mest innflytelsesrike universiteter i verden.

Avdelinger justering femtiårene, underordner 云南大学 en rekke viktige og karakteristiske fakulteter, for eksempel luftfart, sivil, juridiske og andre jernbane blir ekskludert fra Beijing Institute of Aeronautics ble innlemmet, Sichuan University, Southwest University of Political Science and Law, Changsha Railway Institute, etc. høyskoler og universiteter, engineering, medisin, landbruk og så har en selvstendig skole, og etter hvert utviklet seg til Kunming University, Kunming Medical University, Yunnan Agricultural University, Southwest Skogbruk University og andre høgskoler og universiteter i dag. I 1958 云南大学 ble plassert under ledelse av Yunnan-provinsen ved Central departementet for høyere utdanning. I 1978 云南大学 av Statsrådet som en av 88 sentrale universiteter i landet.

Etter reformene, 云南大学 har gjort betydelig fremgang. I 1996 den første batch inkludert i den nasjonale "211 Project" sentrale universiteter i 2001 inkludert den vestlige utviklingen fokus på å bygge institusjoner, Kunnskapsdepartementet og i 2004 ble fokus for Yunnan Provincial People regjering å bygge et universitet i 2006, totalt lavere undervisning vurderingen 19 sekundære indikatorer alle klassifisert som A, ble kåret til fremragende undervisning undervisningen skolen, Kunnskapsdepartementet, i 2012 en nasjonal "infrastruktur bygging av tekniske høgskoler Vesten" og "for å forbedre den generelle styrken i Midwest universiteter prosjektet" skoler, i 2017 9 måned, den første batch av 42 kinesiske inn i verdensklasse universitet konstruksjon høyskole rekker.

I de senere årene, 云南大学 til initiativ integrere i den nasjonale strategien, og aktivt tjene økonomisk og sosial utvikling i Yunnan, følg "åpent samarbeid, integrering og innovasjon, koordinering sammen omtalt utvikling" School of tanke, i henhold til de generelle kravene i "høyt utgangspunkt, ukonvensjonell, sprang-stil" til byggingen av hovedlinjen av verdensklasse universitet, til konnotasjon konstruksjon som nøkkelen til institusjonelle reformer som pådriver for beskyttelse av ideologiske og politiske arbeid av partiet bygning, implementering av integrerte innovasjonsstrategi, menneskelige ressurser strategi for sterke skoler, ikke-balansert utvikling strategi, bygge et strategisk og samarbeids internasjonaliseringsstrategi, arbeidet med å fremme "trær tre mennesker planlegger", " 云南大学 tjenester Yunnan handlingsplan" på et nytt nivå, og den samlede styrken på overordnet nivå. 云南大学 har blitt et så etnologi, biologi, spesielle ressurser til utvikling og miljøvern, samt grensespørsmål og Sørøst-Asia, Sør-Asia, er International Studies den avanserte egenskaper, litteratur, historie, filosofi, økonomi, jus, utdanning, vitenskap, teknikk, landbruk , medisinsk, ledelse, kunst og andre disipliner er mer komplett, personalkrevende nasjonale nøkkelen omfattende universitet. Den siste Subject omtale Ministry of Education, skolen etnologi, økologi, rangert som nummer 2, nr 6 statsvitenskap, biologi rangert som nr 9. Mikrobiologi, kjemi, botanikk og zoologi ESI å angi den globale toppen 1%.

Universitetet har en 26 høgskoler, 13 forskningsinstitutter, en offentlig undervisning avdeling, et sykehus tilknyttet Graduate School. Det er 94 studieprogrammer, 12 nasjonale kjennetegn spesialitet, nasjonale faglige omfattende reform pilotprosjekt 2, nasjonale kvalitets kurs 10, National gode kurs tre ressursdeling, nasjonale kvalitetsvideo åpen klasse 6, den nasjonale tospråklig opplæring modell kurs 4, Kunnskapsdepartementet -IBM kvalitet kurs, Kunnskapsdepartementet -INTEL kvalitet kurs, Kunnskapsdepartementet -IBM profesjonell omfattende reform prosjekt 2, med etnologi, økologi, spesialisert historie, mikrobiologi fire nasjonale nøkkel disipliner, 52 Provincial nøkkelområder, har 13 doktor nivå disipliner, 91 doktorgrads- to disipliner autorisert, 14 postdoktor stasjoner, 38 masternivå disipliner autorisert, 206 master grad to fag grad autorisasjon, 22 mastergrad autorisasjon. Det er fire nasjonale trening base, National eksperimentell undervisning demonstrasjon Center 4, nasjonal Excellence ingeniør trening prosjekt 3, nasjonal søknad, komplisert juridisk dyktighet i yrkesfaglige personell trening base, en nasjonal talent treningsmodus innovasjon eksperiment District 4 School of software og eksemplarisk landet. En nasjonal nøkkel forskning base for humaniora og samfunnsvitenskap, en nasjonal kulturell kvalitet utdanning base for studenter, en National Cultural Industry Research Center, en nasjonal vitenskapelig beslutningsrådgivende Research Center, en "Kina-Afrika Think Tank 1010 Partner Program" Sentral-Afrika pair akademiske institusjoner, en provinsiell forskningssentre, syv nøkkel forskning base av provinsen filosofi Yunnan og samfunnsvitenskap. 1 State Key Laboratory, en internasjonal felles laboratorier, en nasjonal teknologi Transfer demonstrasjons institusjoner, 2 Key Laboratory of Ministry of Education, sju provinsielle nivå tast laboratorier, 2 provinsielle nivå høyteknologiske innovative talenter trening base, fire provinsielle felles internasjonale forskningssentre, 4 provinsielle ingeniørforskningssentre, 4 provinsielle tekniske laboratorier, fem provinsielle co-innovasjon senter, en nasjonal Linux teknologi trening og Extension Centre.

云南大学 eksisterende stab på 2956 personer, inkludert faglige og tekniske stillinger 2474 mennesker, 337 lederstillinger, 145 arbeidere og service jobber. Faglige og tekniske stillinger i undervisning og forskning ansatte 1901 personer, med 436 mennesker er høye titler, sto for 22,9% av undervisning og forskning stab, med 832 ledende stillinger, sto for 43,8% av undervisning og forskning. Foreløpig undervisning og forskning ansatte har en doktorgrad i 1083, sto for 57% av lærere, mestere 984, sto for 51,7% av lærerne.

Skole kraft implementere strategien for å styrke universitetet, en rask økning i høyt nivå personell. Eksisterende akademikere 6 personer (inkludert to-ansatt, leder, utenlandske), nasjonale "folk planlegger" innovative prosjekter ble valgt ut av tre nasjonale "tusen talenter Program" Ungdoms 3 prosjekter valgt ut av Kunnskapsdepartementet, "Cheung Kong Scholar" Professor 5 mennesker, professor 1, nasjonalt fremragende Youth Science Fund vinner av åtte personer, National Natural Science Foundation utestående Youth Science Fund vinneren av to personer, den nasjonale "folk har tenkt" ledende talent 4 personer, de nasjonale "folk planlegger" unge talenter support Program valgt kandidater 2 personer, den nasjonale "folk har tenkt" Mester 1 personer, sjefsforsker av "973" -prosjektet 4, nasjonal lærer tildele fire personer, en avdeling "millioner av talenter prosjektet" ble valgt av seks personer, Propaganda kulturelle mestere og "gruppe på fire" talent prosjekt valgt av en person, nasjonal modell lærere, Ministry of Education "Program for nye århundret gode talenter", "tallet talenter treningsprogram" og "Universitetslærere lærere~~POS=HEADCOMP støtteordning "ble valgt av 14 personer, Ministry of Education" fremragende unge universitetslærere Award "vinner 1 personer, stats~~POS=TRUNC graden Committee av disipliner tre personer," Yunnan vitenskap og teknologi ledende talent "5 "Yunling Scholar" 13 "Yunling undervisning lærere" 4, "The 10th China Youth Kvinne Scientist Award" vinner 1 personer, Yunnan-provinsen planer om å innføre high-end teknologi fagfolk utvalgte tilbydere 13 personer, Yunnan-provinsen, innføring av høyt nivå utenlands objekt talenter opplæringsplan utvalgte tilbydere 14 personer, middelaldrende faglige og teknologi ledere i Yunnan-provinsen, teknologisk innovasjon og personell 114 mennesker, den provinsielle middelaldrende faglige og teknologi ledere forbeholder personell, provinsielle "teknologisk innovasjon talent," 31 mennesker, Yunnan university Teaching forskningsleder 20 personer, 25 lærere som underviser i Yunnan-provinsen, Yunnan-provinsen, 20 høyskoler og universiteter lærer workshops, nasjonal lærerteam 4, 11 provinsielle nivå lærerteam, Kunnskapsdepartementet innovasjon lag 1, 12 provinsielle nivå innovasjon team, Yunnan-provinsen vitenskapelig og teknologisk innovasjon lag sju høgskoler og universiteter, Yunnan-provinsen, filosofi og samfunnsfag innovasjon lag 15, den nasjonale offentlige en plass for to.

De siste årene har skolen arrangert den nasjonale "973 Program" 2, "863" Prosjekt 4, staten vannprosjekt to store prosjekter, en nøkkel nasjonal forsknings- og utviklingsprogram, National Technology Support Program 2, National Social Science Foundation anbud og Ministry of Education humaniora og samfunnsvitenskap større forskningsprosjekt 10. Han vant National Natural Science Award, National College of humaniora og samfunnsvitenskap fremragende Achievement Award, National Science and Technology Progress Award og mange andre nasjonale priser. Det er 10 artikler publisert i vitenskapelige tidsskrifter i den verdensberømte "Nature", "Science". Skolen vert det "ideologiske front", " 云南大学 Journal" artikkel, naturvitenskapelige og andre akademiske tidsskrifter, der "ideologisk front" dukket først opp i en av elleve typer tidsskrifter Ministry of Education of "Project av."

Skole aktivt gi service til nasjonal og regional økonomisk og sosial utvikling. "Xi Jinping å snakke om å styre landet" Burma fem land, språk oversatt og publisert arbeid jevnt, "Sørkinahavet gamle kartet forskning" i-slag grunnlaget for tvisten om suverenitet i Sør-Kinahavet, "Yangzonghai arsen forurensning", "økologisk sikkerhet for grenseoverskridende og internasjonale elv forskning "og andre direkte tjenester til vitenskapelig forskning for å løse de store praktiske problemer," Kina-Burma olje- og gassrørledninger, "melder Sør Silk Road korridoren og andre økonomiske prestasjoner stige som en stor nasjonal beslutningsprosess," økologisk restaurering og forurensning av elva management "" ansikt Dianchi Lake Basin forurensning etterforskning og kontroll "og annen forskning har gitt viktige bidrag i Highland Lakes styresett.

Skolen dekker et område på 4551.84 dekar, ligger på campus og East Lu Chenggong campus, offentlig bygning område på 100 millioner kvadratmeter, undervisning og forskning utstyr verdt eiendeler på 5,29 milliarder yuan, bibliotek samling av mer enn 3.43 million. Skolen er China Education and Research Network (CERNET), Yunnan hovedknuten enheter.

Facing fremtiden, 云南大学 vil fortsette å følge "hundre Huize, katolsk verden" ånden av skyen, åpent samarbeid, integrasjon og innovasjon, for å takle tøffe, smi videre og forbedre trening av personell, vitenskapelig forskning, sosiale tjenester og kulturarv og evne til å skape noe nytt, så snart som mulig inn i et fotfeste i det sørvestlige grensen, Sør-Asia, Sørøst-Asia for en omfattende internasjonal forskning verdensklasse universitet.

Steder

  • Kunming

    Room 314-319, Mingyuan Building, Chenggong Campus, Yunnan University South Section, East Outer Ring Road, Chenggong District, 650500, Kunming

    Spørsmål